Kunsten å kreve. En studie av personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler (Articles) [195]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [163]
Original version
Semundseth, M., Munch, C. B. Østbø, & Hopperstad, M. H. (2024). Kunsten å kreve. En studie av personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe. Nordic Journal of Literacy Research, 10(4). 10.23865/njlr.v10.6145Abstract
I denne studien undersøker vi hvordan ansatte utformer kravtekster om påkledning i 13 garderober i norske barnehager med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva kjennetegner personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe? Det empiriske grunnlaget for denne artikkelen er 40 unike kravtekster, hvorav 24 omhandler klær og påkledning. Det teoretiske rammeverket er sosialsemiotisk multimodal teori. Studien er hermeneutisk med en induktivdeduktiv tilnærming. Gjennom våre analyser finner vi at skriftspråket har funksjonell tyngde, og at kravene varierer i grad av kontekstavhengighet. Bruk av ulike semiotiske ressurser bidrar til å dempe eller forsterke kravene. Tekstene mangler ofte eksplisitt informasjon om hvem som er avsender, mottaker og aktør. I diskusjonen drøfter vi hvordan tekstene balanserer tydelige krav med en vennlig fremstilling, samt hvordan kulturkonteksten påvirker forståelsen av tekstene. Det er utfordrende for ansatte å produsere tekster til en kulturelt mangfoldig foreldregruppe. Studien gir innsikt i barnehageansattes tekstkompetanse og diskuterer betydningen av valgene de tar når de formulerer kravtekster rettet mot foreldre.