Hvordan reflekterer styrere over muligheter og utfordringer i arbeidet med ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) i egen barnehage?
Abstract
Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hvordan barnehagestyreren reflekterer over muligheter og utfordringer som finnes i arbeidet med ASK i egen barnehage. Temaer som studien vil komme inn på er styrerens lederskap, holdninger til samt kunnskap om alternativ og supplerende kommunikasjon med vekt på tegn-til-tale. Hvordan ASK kan skape et inkluderende miljø som fremmer kommunikasjon, samt styrerens ansvar og lederskap i arbeidet mot ASK vil også være tema som studien diskutere.
For å besvare problemstillingen er det benyttet et kvalitativ-hermeneutisk design med semistrukturert intervju som metode. Dette for å få innsikt i deltakernes opplevde erfaringer i forbindelse med ASK i barnehagen for barn med behov, hva styrerne opplever eller anser som nødvendig for å optimalisere bruken, og eventuelle opplevde barrierer eller utfordringer i forbindelse med ASK i egen barnehage.
Masteroppgaven vil vise funn fra tre barnehagestyrere som beskriver sine forventninger etter gjennomførte kurs og oppfølging, opplevde erfaringer og utfordringer samt deres ønsker for det videre arbeidet med tanke på arbeidet opp mot ASK med vekt på tegn-til-tale i personalgruppen for å støtte barn med behov for støtte innenfor kommunikasjon.
Som konklusjon på oppgaven trekkes fram ressurspersoner, prioritering på møter samt oppfølging av styrer som viktige komponenter for det videre arbeidet i barnehagen dersom ASK skal kunne holdes ved like i barnehagehverdagen.