Bevegelsesøyeblikk
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker danseimprovisasjon med barn i kulturskolen. Studien tar utgangspunkt i min egen kunstneriske praksis og erfaring som dansepedagog. Ved å smelte sammen disse rollene vil jeg undersøke hvilke metoder fra danseimprovisasjon dansepedagogen kan bruke for å bli oppmerksom på og tilrettelegge for barnas medskaping i dansefagene ved kulturskolen. Undersøkelsen bruker en performativ forskningstilnærming og plasserer seg innenfor a-r-t-ografi. Mitt teoretiske ståsted beveger seg derfor inn i det postkvalitative paradigmet hvor nærmer meg studien med posthumane teorier som blivelser, rhizome, agentisk realisme og affekt, og knytter dette opp mot danseimprovisasjon. Forskningsprosjektet består av en workshop i danseimprovisasjon for barn i kulturskolen. I løpet av fire økter over fire uker, har jeg gjort danseimprovisasjon sammen med barna og dokumenter dette. Med utgangspunkt i bevegelsesøyeblikk fra forskningsprosjektet konstruerer jeg empirisk data gjennom poetisk skriving og tegnede illustrasjoner, og reflekterer så over bevegelsesuttrykkene som barna skaper sammen. Illustrasjonene er ment for å sette teksten i bevegelse og skape innsikter hos leseren som kan oppleves med hele seg. Med denne masteroppgaven ønsker jeg at barnas naturlige og lekende uttrykk skal åpnes for og gis plass i danseundervisning og forestillingsarbeid, og utfordre de voksnes syn på barnas eget bevegelsesmateriale. Ønsket er å belyse barnas bevegelsesuttrykk som estetisk og verdifullt i seg selv, og åpne for at de yngre barna i kulturskolen kan få oppdage og utforske sine individuelle bevegelsesuttrykk, og oppleve større grad av medskaping og mening i dansefagene.