dc.contributor.advisor | Doseth, Mariann | |
dc.contributor.author | Lyngstad, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2024-12-16T12:33:59Z | |
dc.date.available | 2024-12-16T12:33:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3169790 | |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg undersøkt spesialpedagogens erfaringer med tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen, og hvordan spesialpedagogen forstår eksternaliserende atferd. Gjennom problemstillinga rettes fokuset mot spesialpedagogen i barnehagen og spesialpedagogens erfaringer i møte med barn som viser eksernaliserende atferd i barnehagen.
For å besvare problemstillinga, bygger studien på en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom semi strukturerte intervju med tre spesialpedagoger som jobber i tre ulike barnehager.
Funnene som kommer frem i denne studien viser blant annet hvordan spesialpedagogens syn på barn påvirker hvordan barn og deres atferds utrykk møtes i barnehagen. Sentrale funn som drøftes er blant annet syn på barn og barns motstand, inkludering i lys av tidlig innsats og spesialpedagogens erfaring med foreldresamarbeid når atferden utfordrer. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen | en_US |
dc.title.alternative | En kvalitativ studie av hvordan tre spesialpedagoger jobber med tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Ingrid Lyngstad | en_US |