dc.contributor.advisor | Chahboun, Sobh | |
dc.contributor.author | Vold, Agnes | |
dc.date.accessioned | 2024-12-16T12:18:18Z | |
dc.date.available | 2024-12-16T12:18:18Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3169784 | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i den økende oppmerksomheten rundt ASF og behovet for å forbedre støtten til barn med denne diagnosen, søker denne studien å undersøke hvordan spesialpedagoger kan fremme sosial deltakelse for barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen. Gjennom bruk av intervjuer og observasjon som metode, ønsker jeg å bidra til økt kunnskap innenfor spesialpedagogikk og ASF. Dette har ført til formuleringen av følgende problemstilling og forskningsspørsmål:
Hva påvirker spesialpedagogens arbeid med sosialdeltakelse av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen, og hvilke muligheter og utfordringer gir dette?
I tillegg til problemstillingen er det formulert forskningsspørsmål som skal belyse ulike aspekter ved spesialpedagogens rolle i å støtte sosial deltakelse blant barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen.
1. Hvordan påvirker spesialpedagogens kompetanse og erfaringer samspillet med barn med ASF og deres evne til å delta i sosial deltakelse i barnehagemiljøet?
2. Hvordan kan barnets egenskaper bidra til å forme spesialpedagogens for støtte barn med ASF i sosial deltakelse?
3. Hvordan kan kulturelle og institusjonelle strukturer i barnehagen bidra til å forme spesialpedagogens praksis i å støtte barn med ASF i sosial deltakelse? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å støtte sosial deltakelse for barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen: Spesialpedagogens muligheter og utfordringer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Agnes Vold | en_US |