Å støtte sosial deltakelse for barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen: Spesialpedagogens muligheter og utfordringer
Abstract
Med utgangspunkt i den økende oppmerksomheten rundt ASF og behovet for å forbedre støtten til barn med denne diagnosen, søker denne studien å undersøke hvordan spesialpedagoger kan fremme sosial deltakelse for barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen. Gjennom bruk av intervjuer og observasjon som metode, ønsker jeg å bidra til økt kunnskap innenfor spesialpedagogikk og ASF. Dette har ført til formuleringen av følgende problemstilling og forskningsspørsmål:
Hva påvirker spesialpedagogens arbeid med sosialdeltakelse av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen, og hvilke muligheter og utfordringer gir dette?
I tillegg til problemstillingen er det formulert forskningsspørsmål som skal belyse ulike aspekter ved spesialpedagogens rolle i å støtte sosial deltakelse blant barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen.
1. Hvordan påvirker spesialpedagogens kompetanse og erfaringer samspillet med barn med ASF og deres evne til å delta i sosial deltakelse i barnehagemiljøet?
2. Hvordan kan barnets egenskaper bidra til å forme spesialpedagogens for støtte barn med ASF i sosial deltakelse?
3. Hvordan kan kulturelle og institusjonelle strukturer i barnehagen bidra til å forme spesialpedagogens praksis i å støtte barn med ASF i sosial deltakelse?