Alle skal med!
Abstract
Tema for denne oppgaven er medvirkning og demokrati i barnehagen for barn med store, sammensatte lærevansker.
Jeg har arbeidet ut ifra følgende problemstilling: hvilke erfaringer har fire pedagoger med å legge til rette for medvirkning og demokrati for barnehagebarn med store, sammensatte lærevansker?
Oppgaven er forankret i den hermeneutiske vitenskapsteoretiske tradisjonen og følgelig i kvalitativ metode, nærmere bestemt i form av dybdeintervjuer med fire pedagoger som har erfaring fra arbeid med barnehagebarn med store, sammensatte lærevansker. Datamaterialet drøftes i lys av blant annet teori fra Biesta (2007; 2014; 2015; 2020) og tidligere forskning av Bae (2009) og Pettersvold (2014). Funnene er gruppert i fire ulike grupper: holdninger knyttet til og forståelse av begrepene medvirkning og demokrati, demokratiforståelser i praksis, kvalifisering som grunnlag for subjektivering (deltagelse i demokratiske praksiser) og sensitivitet og refleksivitet. Funnene presenteres og drøftes enkeltvis med utgangspunkt i disse gruppene.