Barnehagelærerens kompetanse til å skape inkluderende fellesskap
Abstract
I denne studien har jeg utforsket PPT -rådgiveres syn på hva som kan være nyttig kompetanse hos barnehagelærere for å skape et inkluderende fellesskap i barnehagen. Problemstillingen for studiet er: "Hvilken kompetanse opplever PPT-rådgivere som nyttig at barnehagelærere besitter i barnehagens arbeid med inkluderende fellesskap?
Metoden som er benyttet for å innhente empiri er kvalitativt intervju med 2 fokusgruppeintervju. Det er benyttet en hermeneutisk fenomenologisk tilnærmingsmåte hvor søkelyset har vært på forskningsdeltakernes subjektive opplevelser.
Funnene beskriver PPT – rådgivere, som kontaktpersoner i faste barnehager, sine erfaringer med barnehagelærere i barnehager sitt daglige arbeid med inkludering av alle barn. Forskningsdeltakerne beskriver hvilken kompetanse de opplever som nyttig for å lykkes med inkludering av alle barn. Samtidig som studien belyser utfordringer som PPT rådgiverne møter i sitt samarbeid med barnehagene, både styrere og barnehagelærere.