Show simple item record

dc.contributor.authorSelmer-Olsen, Maria
dc.contributor.authorSøraunet, Gunn Anita
dc.contributor.authorSchram, Marianne
dc.date.accessioned2024-11-18T11:10:48Z
dc.date.available2024-11-18T11:10:48Z
dc.date.created2024-11-15T11:18:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationSelmer-Olsen, M., Søraunet, G. A., & Schram, M. (2024). «Den øverste sjefen, det vil jeg ikke være» – nyutdannede barnehagelæreres ledervisjoner møter barnehagehverdagen. Nordisk barnehageforskning, 21(4), 90–109.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3165319
dc.description.abstractArtikkelen handler om barnehagelæreres visjoner og erfaringer i rollen som pedagogiske ledere. Den er basert på en intervjustudie med tolv nyutdannede barnehagelærere fra arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). Tre fokusgruppeintervju ble gjennomført på studentenes siste studiedag, og ett oppfølgingsintervju etter at de hadde arbeidet i halvannet år som pedagogiske ledere. Problemstillingen er: Hvordan opplever nyutdannede barnehagelærere sammenheng mellom egne ledervisjoner og den erfarte hverdagen som leder det første året i arbeid? Funnene viser at deltakerne har bevissthet om betydningen av både faglige og relasjonelle sider ved lederrollen. Som nyutdannede ønsker de å synliggjøre sin faglige kompetanse, men er forberedt på å møte en likhetskultur og en svak faglig tradisjon i barnehagen. Samtidig er de bekymret for å bli oppfattet som «besserwissere». Etter halvannet år som pedagogiske ledere har de lykkes med å ivareta gode relasjoner, men har møtt utfordringer med å posisjonere seg faglig. De pedagogiske lederne blir stående i et spenn mellom faglige og relasjonelle hensyn, noe som diskuteres i lys av begrepene legitimitet, lojalitet og mot. Formålet med artikkelen er å utforske årsaker til at nyutdannede barnehagelærere møter utfordringer med å anvende sin faglige kompetanse, og artikkelen er slik et bidrag i profesjonsdebatten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.title«Den øverste sjefen, det vil jeg ikke være» – nyutdannede barnehagelæreres ledervisjoner møter barnehagehverdagenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2024 Forfatterneen_US
dc.source.pagenumber91-109en_US
dc.source.volume21en_US
dc.source.journalNordisk barnehageforskningen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v21.487
dc.identifier.cristin2320887
dc.source.articlenumber487en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal