«Den øverste sjefen, det vil jeg ikke være» – nyutdannede barnehagelæreres ledervisjoner møter barnehagehverdagen
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler (Articles) [189]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [156]
Original version
Selmer-Olsen, M., Søraunet, G. A., & Schram, M. (2024). «Den øverste sjefen, det vil jeg ikke være» – nyutdannede barnehagelæreres ledervisjoner møter barnehagehverdagen. Nordisk barnehageforskning, 21(4), 90–109. 10.23865/nbf.v21.487Abstract
Artikkelen handler om barnehagelæreres visjoner og erfaringer i rollen som pedagogiske ledere. Den er basert på en intervjustudie med tolv nyutdannede barnehagelærere fra arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). Tre fokusgruppeintervju ble gjennomført på studentenes siste studiedag, og ett oppfølgingsintervju etter at de hadde arbeidet i halvannet år som pedagogiske ledere. Problemstillingen er: Hvordan opplever nyutdannede barnehagelærere sammenheng mellom egne ledervisjoner og den erfarte hverdagen som leder det første året i arbeid? Funnene viser at deltakerne har bevissthet om betydningen av både faglige og relasjonelle sider ved lederrollen. Som nyutdannede ønsker de å synliggjøre sin faglige kompetanse, men er forberedt på å møte en likhetskultur og en svak faglig tradisjon i barnehagen. Samtidig er de bekymret for å bli oppfattet som «besserwissere». Etter halvannet år som pedagogiske ledere har de lykkes med å ivareta gode relasjoner, men har møtt utfordringer med å posisjonere seg faglig. De pedagogiske lederne blir stående i et spenn mellom faglige og relasjonelle hensyn, noe som diskuteres i lys av begrepene legitimitet, lojalitet og mot. Formålet med artikkelen er å utforske årsaker til at nyutdannede barnehagelærere møter utfordringer med å anvende sin faglige kompetanse, og artikkelen er slik et bidrag i profesjonsdebatten.