Mat og måltidsaktiviteter
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3144313Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom min bacheloroppgave skal jeg presentere et tema som har gjort meg både nysgjerrig og gitt meg nye tanker, og skapt et mangfold av refleksjoner. Mat og måltidsaktiviteter er et tema jeg anser som viktig i min kommende barnehagelærerprofesjon, og som har fanget min oppmerksomhet fra første stund. Jeg opplever at ved å skape gode vaner for barn i tidlig alder kan det legge et grunnlag for hvilket forhold de har til mat videre i livet. Dette er derfor noe som skaper interesse hos meg. Rammeplanen for barnehagen påpeker at barn har rett til å medvirke ut ifra deres modenhet og alder (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 27). Jeg anser medvirkning og nevnte førstehåndserfaringer som en sentral læringsarena for barn, og dette er noe jeg ønsker å ivareta. Måltidsaktiviteter er en god arena for både medvirkning og førstehånderfaringer, og det finnes mange måter å gjennomføre det på.
Med bakgrunn i mine praksiserfaringer og at jeg har satt meg inn i relevant teori og styringsdokumenter, har jeg valgt å ta for meg følgende problemstilling:
Hvordan ivaretar barnehagen barns medvirkning i mat og måltidsaktiviteter?