Interkulturelle vennskap
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141281Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Når man spør foreldre og barn om hva barnet opplever i barnehagen er de mest gjengående svarene at barna leker og er med vennene sine (Østrem et al., 2009, s. 69). Det er også en enighet om at vennskap skaper trygghet og glede i barns liv (Utdanningsdirektoratet, u.å.). Det er altså en gjengående tanke at vennskap er et av de viktigste aspektene av barnehagen, i øynene til barna, foreldrene og fagfolk. Tidligere forskning viser at etableringen av
interkulturelle vennskap i barnehagen er gunstig både for barns sosialisering og integrering, men at det også kan være med på å skape en følelse av tilhørighet til nærsamfunnet hos minoritetsforeldre (Eidsvåg, 2023).
På bakgrunn av viktigheten av vennskap og det faktum at barnegruppene preges av et økende kulturelt mangfold, har jeg valgt følgende som min problemstilling:
«Hvilken innvirkning kan interkulturelle vennskap ha i barnehagen?»