Voksenverdenens syn på medieinspirert lek
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3031688Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg har lenge visst at min bacheloroppgave kom til å handle om barns lek på en eller annen måte. Barns lek er kanskje det jeg selv er mest opptatt av både som student og ansatt i barnehagen. I likhet med mange andre barnehageansatte, ser jeg en enorm verdi i leken, og ønsker å verne om den. Jeg anser barn som autonome individer, med ulike forutsetninger og tanker som alle skal møtes med respekt, nysgjerrighet og varme. I oktober 2021, eksploderte internett i artikler med diskusjoner om «Squid Game» lek og det ble klart for meg at min bacheloroppgave skulle handle om dette. Hva fortalte diskusjonen om den voksne verdenens syn på barn og barns lek? Dette ville jeg finne ut av.
Problemstillingen min gikk gjennom mange revideringer ettersom jeg leste artikler og fagstoff knyttet til barn og digitale medier. Første formulering av problemstillingen lød slik: «Hvordan fremstiller media at leker som «Squid game» påvirker barns lek?» Jeg opplevde selve formuleringen som kronglete, og forsøkte flere omformuleringer. «Hva er det jeg ønsker å vite mer om» var et spørsmål som hjalp meg i bearbeidingen av problemstillingen.
Jeg landet til slutt på «Hvordan forstår voksenverdenen medias innflytelse på barns lek?» Denne problemstillingen er relevant, både for tiden vi lever i, og for voksne som arbeider med barn. Debatten rundt barn og digitale medier handler tross alt om så mye mer enn bare TV-serien Squid Game. På den annen side var det «Squid Game» som initierte hele denne oppgaven. Av den grunn vil problemstillingen bli forsøkt besvart i lys av denne bestemte diskusjonen.