Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØstbø Munch, Christine B.
dc.contributor.authorSemundseth, Marit
dc.contributor.authorHopperstad, Marit Holm
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2022-10-05T06:52:52Z
dc.date.available2022-10-05T06:52:52Z
dc.date.created2022-10-04T13:57:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2022, 8 (2), 24-43.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023855
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker barnehagens garderober som semiotisk landskap. Materialet består av totalt 1101 fotografier av tekster i tretten barnehagegarderober og samtaler med de ulike avdelingenes pedagogiske ledere om disse tekstene. Studien har to formål: Det første er å bidra til kunnskapsutvikling om garderoben som semiotisk landskap. Det andre er å diskutere hvordan dette semiotiske landskapet kan ha et didaktisk potensial for utvikling av barns literacy. Studien plasserer seg innenfor et sosialsemiotisk rammeverk (Halliday, 1998; Halliday & Matthiessen, 2014; Kress, 2010). Vi analyserer frem og diskuterer barnehagens garderobe som et komplekst semiotisk landskap (Jarowsky & Thurlow, 2010) bestående av ulike tekstprodusenter, variasjon i utformingen av tekstene og med tekster som utfører ulike kommunikative handlinger. Videre drøfter vi hvordan dette semiotiske landskapet kan bidra til spontan og eksplorativ literacy i barnehagen, hvordan barnehagelærere kan involvere barn i tekstproduksjon, og hvordan barns tekster kan få ytterligere plass i det semiotiske landskapet som garderoben utgjør.en_US
dc.description.abstractBarnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNOASPen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSosialsemiotikk,en_US
dc.subjecttekst,en_US
dc.subjectbarnehage,en_US
dc.subjecttekstkompetanse,en_US
dc.subjectdidaktikken_US
dc.titleBarnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?en_US
dc.title.alternativeBarnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2022 Authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber20.en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v8.3841
dc.identifier.cristin2058435
dc.source.articlenumber3841en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal