dc.contributor.author | Østbø Munch, Christine B. | |
dc.contributor.author | Semundseth, Marit | |
dc.contributor.author | Hopperstad, Marit Holm | |
dc.coverage.spatial | Norway, Trondheim. | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-10-05T06:52:52Z | |
dc.date.available | 2022-10-05T06:52:52Z | |
dc.date.created | 2022-10-04T13:57:10Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Nordic Journal of Literacy Research. 2022, 8 (2), 24-43. | en_US |
dc.identifier.issn | 2464-1596 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3023855 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker barnehagens garderober som semiotisk landskap. Materialet består av totalt 1101 fotografier av tekster i tretten barnehagegarderober og samtaler med de ulike avdelingenes pedagogiske ledere om disse tekstene. Studien har to formål: Det første er å bidra til kunnskapsutvikling om garderoben som semiotisk landskap. Det andre er å diskutere hvordan dette semiotiske landskapet kan ha et didaktisk potensial for utvikling av barns literacy. Studien plasserer seg innenfor et sosialsemiotisk rammeverk (Halliday, 1998; Halliday & Matthiessen, 2014; Kress, 2010). Vi analyserer frem og diskuterer barnehagens garderobe som et komplekst semiotisk landskap (Jarowsky & Thurlow, 2010) bestående av ulike tekstprodusenter, variasjon i utformingen av tekstene og med tekster som utfører ulike kommunikative handlinger. Videre drøfter vi hvordan dette semiotiske landskapet kan bidra til spontan og eksplorativ literacy i barnehagen, hvordan barnehagelærere kan involvere barn i tekstproduksjon, og hvordan barns tekster kan få ytterligere plass i det semiotiske landskapet som garderoben utgjør. | en_US |
dc.description.abstract | Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NOASP | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Sosialsemiotikk, | en_US |
dc.subject | tekst, | en_US |
dc.subject | barnehage, | en_US |
dc.subject | tekstkompetanse, | en_US |
dc.subject | didaktikk | en_US |
dc.title | Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy? | en_US |
dc.title.alternative | Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | ©2022 Authors | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Education: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 20. | en_US |
dc.source.volume | 8 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of Literacy Research | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/njlr.v8.3841 | |
dc.identifier.cristin | 2058435 | |
dc.source.articlenumber | 3841 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |