Foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre i barnehagen «
Abstract
Grunnet den opplevde utfordringen i 3.klasse-praksis og en personlig og profesjonell opplevelse av ekskludering av minoritetsspråklige foreldre, fikk jeg en stor interesse for å lære mer om dette. Jeg fikk et stort ønske og motivasjon til å finne gode rutiner og handlingsmåter som kan skape gode forutsetninger for at dette foreldresamarbeid skal bli likeverdig og av bedre kvalitet, og jeg fant derfor raskt ut at dette var noe jeg ville undersøke og skrive om i min bacheloroppgave.
Her fikk jeg både erfare og ta del i det formelle og uformelle foreldresamarbeidet, der det spesielt var hvordan barnehagen og dens ansatte jobbet med foreldresamarbeidet i oppstartsperioden av nytt barn som interesserte meg. Dette grunnet opplevelsen av manglende tilretteleggelse for at de minoritetsspråklige foreldrene skulle få muligheten til å forstå og gjøre seg forstått i stor nok grad, noe som er svært viktig for at det skal bli et likeverdig og godt samarbeid.
Min problemstilling er derfor følgende:
Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for et godt samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i oppstartsperioden av nytt barn?