Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovik, Lise
dc.contributor.authorFlø, Karen Hammervik
dc.date.accessioned2022-05-10T11:18:59Z
dc.date.available2022-05-10T11:18:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2995041
dc.description.abstractBarns medvirkning er en rettighet forankret i både FNs barnekonvensjon, Norges barnehagelov og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, men undersøkelser viser at det både er et område det er praktisk vanskelig å jobbe med, og at forståelsen av begrepet ofte er begrenset til barns medbestemmelse. Masteroppgaven ”Å møte barnas dans” har som hensikt å undersøke hvordan en dansekunstner både kan bidra til nye forståelser av medvirkning, og gi inspirasjon til nye måter å jobbe med dette i barnehagen. Oppgaven er basert på en kunstbasert undersøkelse av en pedagogisk medarbeiders møte med barn som undersøker fysiske materialer. Inspirert av min egen kunstneriske praksis som koreograf, har jeg gjennomført tre forskningsøkter på en småbarnsavdeling i en barnehage. Jeg har kalt disse øktene for improvisasjonsøkter. Ulike materialer og min iscenesettelse av dem har fungert som en estetisk impuls og utgangspunkt for den barnehageansatte og barn til å utforske og komme i jevnbyrdig lek. Ved bruk av improvisatoriske prinsipper har jeg utfordret den ansatte til å jobbe mer kroppslig enn verbalt. Teoretisk referanseramme omfatter teorier om dans og improvisasjon, en forståelse av medvirkning som å virke med noen/noe, samt agentisk realisme og posthumanistiske perspektiver. For å belyse problemstillingen har jeg valgt ut sekvenser fra improvisasjons-øktene som illustrerer hvordan barns kroppslige tilbud blir møtt før og etter den ansatte har blitt veiledet improvisatoriske metoder for å møte barna. Analysen av disse sekvensene er basert på prinsipper hentet fra dans og improvisasjon, og et posthumanistisk perspektiv som åpner for at både barn, voksne, materialer og diskurser, er aktive agenter som kommer med tilbud i det kroppslige samspillet som oppstår. Funnene viser at gjennom bruk av improvisatoriske metoder hentet fra dansefaget, åpnes det nye innganger for at den ansatte kan innlemmes i medvirkningsprosesser som allerede foregår mellom barn og materialer. Dette kan gi grunnlag for nye måter å jobbe med medvirkning på i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ møte barnas dansen_US
dc.title.alternativeEn kunstbasert undersøkelse av kroppslige, intra-aktive med-virkningsprosesser i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal