Show simple item record

dc.contributor.advisorSmeby, Kristine Warhuus
dc.contributor.advisorWesterhus, Mari
dc.contributor.authorVorren, Lisbeth Renate
dc.date.accessioned2021-10-04T11:40:24Z
dc.date.available2021-10-04T11:40:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787465
dc.description.abstractBarnehageansatte er de med mest legemeldt sykefravær i Trøndelag i 2020, skriver Monsen (2021). Barnehagen må stadig forholde seg til vikarer, og forskning viser at et trygt og inkluderende arbeidsmiljø er en forutsetning for trivsel og utvikling. Gotvassli (2013) skriver om ledelse i barnehagen og viser til hvordan leders utøvelse av lederrolle er av stor betydning, og Rammeplanen (2017) gir pedagogisk leder ansvar for ledelse og veiledning. Som kommende pedagogisk leder ønsker jeg å undersøke hvordan utøvelse av egen lederrolle kan virke inn på den opplevde vikarsituasjonen. Problemstillingen er delt i to deler. Først søker jeg en innsikt i pedagogiske lederes erfaringer av vikarsituasjonen og hva de opplever den gjør med teamet de leder. Deretter er jeg interessert i å få tilgang på hvilke tanker de pedagogiske lederne gjør seg over hvordan vikarsituasjonen påvirker utøvelsen av deres ledelse i barnehagehverdagen. Problemstillingen blir da: Hvilke effekter opplever pedagogiske ledere at vikarer i barnehagen kan påføre teamet, og hvordan påvirker disse effektene pedagogisk leders utøvelse av lederrollen?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLedelse av det ukjenteen_US
dc.title.alternativePedagogiske lederes erfaringer med å lede vikarer i barnehagenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderLisbeth Renate Vorrenen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal