Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVik, Nassira E.
dc.contributor.advisorBjørnaas, Therese M.
dc.contributor.authorStevens, Åsta-Maria
dc.date.accessioned2021-10-04T08:10:07Z
dc.date.available2021-10-04T08:10:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787355
dc.description.abstractGjennom arbeidserfaring som barne- og ungdomsarbeider opplevde jeg at minoritetsfamiliers merkedager/helligdager ble så si aldri markert. Ofte kunne jeg møte mennesker i lokalsamfunnet som hadde en problemorientert tilnærming til familier med en flerkulturell bakgrunn (Gjervan, Andersen, & Bleka, 2016, s. 63). Dette gjorde de ved å se på dem som mennesker med mangler. De hadde et «vi» og «de»-perspektiv, og at deres kulturelle kapital var styrende for hva som er gode verdier, og at fremmedfrykt var rådende for flere. Et eksempel på dette var for ca. 7 år tilbake. Da en flyktningfamilie skulle flytte til et boligfelt i kommunen. Når lokalbefolkningen i boligfeltet fikk vite dette, hadde en av de bosatte startet en underskriftskampanje som skulle sendes til kommunen. Dette skulle være et virkemiddel for å ikke ta imot flyktningfamilien. Mitt inntrykk er at befolkningen i byene har en større forståelse for mennesker med en flerkulturell bakgrunn, siden det flerkulturelle mangfoldet har vært mer utbredt i lengre tid der, enn på bygda. Dette gjorde meg nysgjerrig på om det faktisk er forskjell mellom barnehagers holdninger i bygd og by knytta til minoritetsfamilier representert i barnehagen, som igjen kunne være årsaken for om det ble gjennomført markeringer.en_US
dc.description.sponsorshipGjennom arbeidserfaring som barne- og ungdomsarbeider opplevde jeg at minoritetsfamiliers merkedager/helligdager ble så si aldri markert. Ofte kunne jeg møte mennesker i lokalsamfunnet som hadde en problemorientert tilnærming til familier med en flerkulturell bakgrunn (Gjervan, Andersen, & Bleka, 2016, s. 63). Dette gjorde de ved å se på dem som mennesker med mangler. De hadde et «vi» og «de»-perspektiv, og at deres kulturelle kapital var styrende for hva som er gode verdier, og at fremmedfrykt var rådende for flere. Et eksempel på dette var for ca. 7 år tilbake. Da en flyktningfamilie skulle flytte til et boligfelt i kommunen. Når lokalbefolkningen i boligfeltet fikk vite dette, hadde en av de bosatte startet en underskriftskampanje som skulle sendes til kommunen. Dette skulle være et virkemiddel for å ikke ta imot flyktningfamilien. Mitt inntrykk er at befolkningen i byene har en større forståelse for mennesker med en flerkulturell bakgrunn, siden det flerkulturelle mangfoldet har vært mer utbredt i lengre tid der, enn på bygda. Dette gjorde meg nysgjerrig på om det faktisk er forskjell mellom barnehagers holdninger i bygd og by knytta til minoritetsfamilier representert i barnehagen, som igjen kunne være årsaken for om det ble gjennomført markeringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMinoritet+markering=sant?en_US
dc.title.alternativeBlir minoritetsfamiliers helligdager og merkedager markert i både bygd og by?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderÅsta-Maria Stevensen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal