Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNaalsund, Charlotte Olsen
dc.date.accessioned2021-09-20T13:09:45Z
dc.date.available2021-09-20T13:09:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779247
dc.description.abstractDet skjer ekskludering i barnehagen på grunn av mye forskjellig. Enten så er det fordi de andre barna ikke liker å leke med det barnet, eller så er det fordi barnet gjør ting de andre ikke liker, barnet gråter mye, og det kan være at barnet ikke skjønner reglene i leken. Mye av ekskluderingen på storbarn er på grunn av kommunikasjon og språk, men er det likedan på småbarn? De voksne har en viktig rolle i barnehagehverdagen, men hvor viktig er de voksne egentlig for barna som sliter litt med å komme inn i leken og samspillet i barnehagen. For leken er en så stor del av barnehagehverdagen at hvis man ikke får delta i det samspillet så mister man jo ganske mye, både læring, utvikling og ikke minst glede. Rammeplanen for barnehagen (heretter: rammeplanen) sier det at «personalet skal fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og erfare glede i lek.» (Kunnskapsdepertementet, 2017, s.17). Men er det alltid så lett når et barn kommer inn i barnehagen med ett annet språk og ikke kan de skjulte lekereglene og heller ikke forstår språket? Men hvordan er situasjonen på småbarn når alle kommuniserer, men uten et veldig godt verbalspråk. Er det da vanskelig å komme inn med et annet morsmål enn de andre barna? I oppgaven her har jeg gått inn og intervjuet fire pedagogiske ledere fra to forskjellige barnehager, og fra forskjellige avdelinger for å høre hvordan dette er i praksis, og sett på hva litteratur som er å finne om på dette feltet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleInkludering i lek på alle aldersnivåen_US
dc.title.alternativeHvilken betydning har beherskelse av det verbale språket og voksenrollen for inkludering i lek på småbarn og storbarn?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCharlotte Olsen Naalsunden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal