dc.contributor.author | Gundersen, Håkon Sand | |
dc.date.accessioned | 2021-09-13T09:33:28Z | |
dc.date.available | 2021-09-13T09:33:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2775398 | |
dc.description.abstract | Problemstillingen er utarbeidet på bakgrunn av opplevelser i praksis. Jeg har i løpet av praksisperiodene fortalt mange spontane fortellinger i barnehagen. Det har startet med at jeg har fortalt en spontan fortelling ved en matsituasjon eller ute på tur, og det har utviklet seg til å bli en daglig affære. Jeg har i etterkant av fortellinger, opplevd at flere barn på eget initiativ har begynt å dikte historier. Da har de hatt lyst til å fortelle disse historiene sammen, eller bare til meg. Jeg har også observert i lek at de samme elementene som er brukt i min fortelling, har dukket opp i leken til barna.
Derfor lyder problemstilling : “Hvordan kan historiefortelling og spontane historier være med å øke kreativitet og skaperglede hos barn?”
Jeg lurer på om det å ha fokus på, og fortelle historier til og med barna, kan ha en effekt på barnas kreativitet og egen skaperglede. Jeg vil utforske hvordan barnehagen, og da spesifikt pedagogiske ledere, tenker i forhold til dette. Hvordan beriker muntlige fortellinger barns fantasi og kreativitet, og hvilke utfordringer medfører dette arbeidet? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Muntlig fortelling og formidling i barnehagen “ | en_US |
dc.title.alternative | “Hvordan kan historiefortelling og spontane historier være med å øke kreativitet og skaperglede hos barn?” | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |