Show simple item record

dc.contributor.advisorBergsland, Mirjam Dahl
dc.contributor.authorGuillemot, Chantal Marie-Françoise
dc.date.accessioned2021-09-06T08:51:00Z
dc.date.available2021-09-06T08:51:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773670
dc.description.abstractTemaet for studien er strategisk ledelse mot bærekraft, der målet er å finne ut av problemstillingen: «Hvordan kan strategisk ledelse bidra til å utvikle barnehagen i en bærekraftig retning?». Jeg har brukt kvalitativ metode, med et fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapelig ståsted. Dybdeintervjuene av tre enhetsledere var digitale og delvis strukturerte. Det teoretiske grunnlaget i studien min er tidligere forskning på bærekraft og strategisk ledelse med fokus på ressurbaserte og generiske strategier, samt ulike strategier som kultur, plan, mønster, posisjon eller makt. Ledelsesperspektiver rundt verdibasert- og transformasjonsledelse har jeg også brukt i studien. Et funn jeg utledet fra den innsamlede empirien viser hvordan ledernes strategisk ledelse springer ut fra verdier som er internalisert av personalet i en felles organisasjonskultur, og hvordan det får hele kollegiet i bevegelse mot et felles mål eller visjon. Et annet funn viser hvor høy bevissthet informantene har om sin egen lederrolle som strateg og kulturskaper i en lærende organisasjon bundet sammen av grunnleggende verdier og normer. Det viser også hvordan informantene opererer som transformasjonsledere når de stimulerer, mobiliserer og motiverer i arbeidet med bærekraft. Et annet funn synligjør hvordan lederne arbeider strategisk i forbindelse med kompetanseutvikling innenfor bærekraft, og hvordan de kombinerer kompetanseheving og muligheten til å styrke fellesskapet gjennom kompetansedeling eller som en kollektiv energiinnsprøyting. Funn viser også hvilke vurderinger som blir gjort i valg av kursform og nettverk, samt hvilke eksterne aktører lederne samarbeider mest med i forhold til utbytte, omdømmebygging og strategi som posisjon. Siste del av studien tar opp hvordan informantene stiller seg til klimaregnskapet vedtatt av Trondheim Bystyre i september 2019.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleStrategisk ledelse mot bærekraften_US
dc.title.alternativeHvordan kan strategisk ledelse bidra til å utvikle barnehagen i en bærekraftig retning?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal