dc.contributor.advisor | Storli, Rune | |
dc.contributor.advisor | Amundsen, Hilde Merete | |
dc.contributor.author | Løvbukten, Anette | |
dc.date.accessioned | 2021-08-31T10:59:51Z | |
dc.date.available | 2021-08-31T10:59:51Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2771926 | |
dc.description.abstract | Studiens hensikt har vært å lytte til barns stemme for hvordan de opplever lek og trivsel i deres eget fysiske utemiljø i barnehagen. 4-åringene fikk være deltakere i forskningen. Studien er situert i hermeneutisk, fenomenologisk vitenskapsteori.
Datainnsamlingsmetodene brukt i forskningen var inspirert av The Mosaic Approach. Det ble benyttet både tradisjonelle kvalitative metoder og kvalitative metoder hvor 4-åringene var deltagende. De tradisjonelle kvalitative metodene var etnografisk observasjon og feltnotater, sammen med videofilm som en nyere metode for å komme nærmere barns livsverden. 4-åringenevar med å skape og reflektere over empirien gjennom metodene med gåtur, fotografier, samtale, tegning, lage «verdens beste lekeplass» med løse materialer og fokusgruppesamtale. Til sammen ble det et rikt materiale om hva 4-åringene opplever som viktig for lek og trivsel i utemiljøet. For barna var det viktig med spenning, utforsking, og vennskap. Funnene ledet til teori om fysisk og sosial affordances, risikofylt lek, barns opplevelse av trivsel og venner i barnehagen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Spenning, utforsking og vennskap | en_US |
dc.title.alternative | Hva opplever 4-åringer som viktig for deres lek og trivsel i barnehagens fysiske utemiljø? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |