Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorli, Rune
dc.contributor.advisorAmundsen, Hilde Merete
dc.contributor.authorLøvbukten, Anette
dc.date.accessioned2021-08-31T10:59:51Z
dc.date.available2021-08-31T10:59:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771926
dc.description.abstractStudiens hensikt har vært å lytte til barns stemme for hvordan de opplever lek og trivsel i deres eget fysiske utemiljø i barnehagen. 4-åringene fikk være deltakere i forskningen. Studien er situert i hermeneutisk, fenomenologisk vitenskapsteori. Datainnsamlingsmetodene brukt i forskningen var inspirert av The Mosaic Approach. Det ble benyttet både tradisjonelle kvalitative metoder og kvalitative metoder hvor 4-åringene var deltagende. De tradisjonelle kvalitative metodene var etnografisk observasjon og feltnotater, sammen med videofilm som en nyere metode for å komme nærmere barns livsverden. 4-åringenevar med å skape og reflektere over empirien gjennom metodene med gåtur, fotografier, samtale, tegning, lage «verdens beste lekeplass» med løse materialer og fokusgruppesamtale. Til sammen ble det et rikt materiale om hva 4-åringene opplever som viktig for lek og trivsel i utemiljøet. For barna var det viktig med spenning, utforsking, og vennskap. Funnene ledet til teori om fysisk og sosial affordances, risikofylt lek, barns opplevelse av trivsel og venner i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSpenning, utforsking og vennskapen_US
dc.title.alternativeHva opplever 4-åringer som viktig for deres lek og trivsel i barnehagens fysiske utemiljø?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal