Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEmilsen, Kari
dc.contributor.authorLysklett, Olav B.
dc.contributor.authorNordli, Arnt
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2021-01-19T09:42:09Z
dc.date.available2021-01-19T09:42:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723615
dc.description.abstractTall viser at DMMH har rund 20% prosent menn som førsteprioritetssøkere, noe som betyr at menn er en marginalisert gruppe i utdanningen. Målet med undersøkelsen var å finne ut om det var større frafall blant mannlige enn kvinnelige studenter fra DMMH. Mer konkret, gi en over frafall blant mannlige studenter som starter ved DMMH og samtidig finne mer ut om årsaker til frafall, og hvorvidt frafall er knyttet til motivasjon og trivsel i studiet. Tre kull førsteårsstudenter i tidsrommet 2016-2018 er undersøkt, både kvinnelig og mannlige studenter. Vi har funnet i våre undersøkelser at det er høyt frafall fra barnehagelærerutdanningen, både nasjonalt og ved DMMH. Totalt sluttet det 122 studenter på hovedmodellen i løpet av de tre første semestrene i de tre studieårene vi så på, noe som utgjør 23% av alle som startet. Vi fant at flesteparten av studentene slutter i løpet av første studieår, så avtar frafallet noe. Vi finner at prosentvis er det noen flere menn enn kvinner som slutter på sine studier ved DMMH. I løpet av første studieår er det 25% av mennene mot 18% av kvinnene som har sluttet på sine studier ved DMMH. Det er viktig å påpeke at forskjellene på kjønn vi finner ikke er signifikante. Det var så mange som 10% som vurderte å slutte i studiet da vi stilte dette spørsmålet til førsteårsstudentene, prosentvis flere kvinner enn menn. Vi finner at flesteparten av de som oppgir årsaker for frafall fra studiene viser feil studievalg, prosentvis flere kvinner enn menn. Dette handler i stor grad om at DMMH ikke var førstevalget, eller at studiet var for krevende. Helsemessige årsaker var også oppgitt av flere for at de sluttet. Spørreundersøkelsen til studentene viser at vi rekrutterer fleste studenter fra Midt-Norge, prosentvis flere kvinner enn menn. De mannlige studentene er noe eldre enn sine kvinnelige medstudenter og flere av dem har erfaring med arbeid med barn. En interessant tendens var at menn i større grad enn kvinner oppga å ha fått positiv tilbakemelding på sitt studievalg. Motivasjon for studiet viser seg å synke ganske mye fra de starter studiet til måletidspunket, men motivasjonene for yrket ikke synker i like stor grad. Flesteparten av studentene opplever at studiet er tilrettelagt og meningsfylt, her er menn noe mer positive enn kvinner. Samtidig var det forholdvis få som mente at de fikk påvirke sin egen læring. Flesteparten av studentene mente at det var viktig at det ble lagt til rette for mannlige studenter, men det var prosentvis flere kvinner enn menn som oppga dette. Det var også enighet om at menn i utdanningen har betydning for både trivsel, læringsmiljø og det sosiale. Resultatene viste også at de fire mannlige studentene som var intervjuet mente det ikke var et problem at de var i mindretall, men at de opplevde å bli satt pris på nettopp fordi de var menn. På bakgrunn av resultatene er det forslått konkrete tiltak som DMMH bør arbeide med for å rekruttere og beholde menn i utdanningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.relation.ispartofseriesDMMHs rapportserie;2020:1
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleGutter som slutter. En intern kartlegging av frafall blant mannlige (og kvinnelige) studenter ved DMMH.en_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderDronning Mauds Minne Høgskole; Kari Emilsenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber94.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal