dc.description.abstract | I overgangen fra barnehage til skole går barn fra å være eldst til yngst, og de må forholde seg til et nytt fysisk miljø, men også til et nytt sosialt nettverk og en ny kultur. Som barnehagelærer har man et lederansvar for å sørge for at overgangen fra barnehage til skole blir ivaretatt på en god måte. I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (heretter kalt Rammeplanen) blir dette presisert, der det står at: «Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barnet kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning» (2017, s.23-24).
Temaet overgangen fra barnehage til skole omtales i et stort utvalg av litteratur, forskning og lovverk. Debatten om Reform 97, med blant andre Peder Haug som frontperson, gjorde meg nysgjerrig knyttet til lekens plass i skolen (jfr. Skjong, 2017). I 2019 ble det utgitt en rapport av NOU «Nye sjanser- bedre læring» om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp, som blant annet tok for seg temaet fleksibel skolestart (NOU 2019: 3). I veilederen fra kunnskapsdepartementet Fra eldst til yngst (2008), står det blant annet at: «I et samfunnsperspektiv er samarbeid mellom barnehage og skole nødvendig for å sikre gode læringsresultater og sosial utjevning» (s.29). Barns overgang til skole blir på denne måten et tydelig samfunnsaktuelt tema. I 2018 ble det innført en lovfestet plikt for skolene om å samarbeide med barnehagene om overgangen til skole og eventuelt skolefritidsordning (Opplæringslova, 2019, §13-5). Barnehagene har også en lovfestet plikt til å samarbeide med skolen om overgangen fra barnehage til skole (Barnehageloven, 2019, §2.a).
I denne bacheloroppgaven vil jeg belyse det som kan komme barn til gode når det fra barnehage og skole legges til rette for trygghet i overgangen barnehage- skole. Perspektivet i oppgaven vil være barnehagelæreren, grunnskolelæreren og fagpersonen i pedagogisk- psykologisk tjeneste (heretter kalt PPT-informant). For å begrense oppgaven ble jeg nødt til å velge bort blant annet barn med særskilte behov, selv om dette også er et viktig moment i denne overgangen. Min forskning baserer seg på erfaringer både fra en stor og en liten kommune. Jeg har undersøkt erfaringer og opplevelser knyttet til samarbeidet mellom institusjonene, trygghet og mestring i overgangen til skolen, og lekens plass i skolen.
Med utgangspunkt i det ovenfornevnte, og basert på mitt øye for barns trygghet i overgangen, ble problemstillingen min følgende
På hvilke måter legger barnehage og skole til rette for trygghet i barns overgang til skolen? | en_US |