Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNergaard, Kari
dc.contributor.advisorSemundseth, Marit
dc.contributor.authorErmel, Maarja
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-10-06T12:15:41Z
dc.date.available2020-10-06T12:15:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681359
dc.description.abstractI Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen, står det at måltidene i barnehagen skal være en pedagogisk arena der barna får medvirke i mat- og måltidsaktiviteter (Helsedirektoratet, 2018). Det å ha måltidet som pedagogisk arena, er avhengig av personalet som jobber i barnehage. Måltid er en hverdagsaktivitet, og utgjør en viktig del av barnehagehverdagen, og da er det viktig at det også er lærerikt. Det står i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver at personalet i barnehage «skal legge til rette for at måltider bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna» (2017, s. 50). Gjennom å ha hatt praksisperioder i barnehagen, har jeg blitt nysgjerrig på å finne ut hvordan personalet jobber med å legge til rette for samtaler under måltider som tema. Gjennom flere praksisperioder, har jeg opplevd at innholdet i samtalene under måltider varierer en god del. Jeg har observert at noen ansatte tar det veldig seriøst, og er tilstedeværende sammen med barna gjennom hele måltidet. De oppfordrer barna til å snakke ved å stille åpne spørsmål slik at barnet får delta i samtalen. Det finnes også ansatte som ser måltidet som en fin mulighet til å snakke med andre ansatte. Det betyr ofte at barna får oppmerksomhet kun hvis de gjør noe de ikke får lov til. For å finne ut mer hvordan det legges til rette for samtaler under måltider, har jeg kommet fram til følgende problemstilling: Hvordan legger personalet til rette for samtaler under måltider på en storbarnsavdeling?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSamtaler under måltider i barnehagen: hvordan legger personalet til rette for samtaler under måltider på en storbarnsavdeling?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderMaarja Ermelen_US
dc.source.pagenumber28en_US
dc.description.localcodeBHBAC3970en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal