dc.contributor.author | Skjæveland, Yngve | |
dc.contributor.author | Granrusten, Per Tore | |
dc.contributor.author | Moen, Kari Hoås | |
dc.contributor.author | Lillemyr, Ole Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T07:55:03Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T07:55:03Z | |
dc.date.created | 2017-10-27T14:30:24Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Skjæveland, Y., Granrusten, P.T., Moen, K.H. & Lillemyr, O.F. (2017). Ledelse og læring i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 101 (3), 239-251. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2681249 | |
dc.description.abstract | Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer for barnehager i Norge. Prosjektets formål har vært å undersøke hvordan barnehagenes økende ansvar for barns læring blir fulgt opp og ivaretatt i ulike former for styring og ledelse. På bakgrunn av et translasjonsteoretisk perspektiv viser artikkelen ved empiriske eksempler at styrerens pedagogiske ledelse varierer mellom å være innadrettet mot egen organisasjon og utadrettet mot barnehagens omgivelser for å møte de forventninger som blir stilt til barnehagen som læringsarena. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Ledelse og læring i barnehagen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 239-251. | en_US |
dc.source.volume | 101 | en_US |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1504-2987-2017-03-05 | |
dc.identifier.cristin | 1508382 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 541076 | en_US |
cristin.unitcode | 253,0,0,0 | |
cristin.unitname | Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |