Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDoseth, Mariann
dc.contributor.advisorRønningen, Lene Helland
dc.contributor.authorBekkevold, Elise
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-09-29T07:59:14Z
dc.date.available2020-09-29T07:59:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680132
dc.description.abstractI følge SSB har hele 92,2% av alle barn mellom 1-5 år barnehageplass i Norge i dag (Statistisk sentralbyrå, 2020). Norske barn tilbringer i gjennomsnitt mellom 35 og 41 timer i barnehagen hver uke (Statistisk sentralbyrå, 2020). Barnehagen er derfor en viktig arena for å fremme og skape gode livsvaner som varer livet ut. Helsedirektoratet (2019) anbefaler at barn og unge er i minimum 60 minutters fysisk aktivitet hver dag. Intensiteten bør variere mellom moderat og hard. Kun halvparten av alle barna oppfyller dette kravet på 60 minutters fysisk aktivitet hver dag (Haga, 2014, s. 265). Barna er også i mindre aktivitet desto eldre de blir, og det er også større forekomst av overvekt (Haga, 2014, 264). Fysisk aktivitet har også stor betydning for barnas generelle helse, og forebygger livsstilsykdommer som for eksempel økt risiko for hjerte- og karsykdommer, psykososiale tilpasninger og dårligere skjelettstyrke (Haga, 2014, s. 264). Ved at man utvikler de fundamentale bevegelsene og lar barna få mestre de motoriske ferdighetene, vil dette ligge til grunne for deltakelse i fysisk aktivitet (Haga, 2014, s. 264). Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier også at alle barna skal inkluderes i aktivitetene, og at aktivitetene skal inneholde bevegelse, lek og sosial samhandling. Barna skal gjennom dette få oppleve motivasjon og mestring ut ifra egne forutsetninger (2017, s. 31). «Hvordan kan personalet i barnehagen tilrettelegge for at barn i 2-3 års alderen kan oppnå Helsedirektoratets anbefaling om minimum 60 min fysisk aktivitet hver dag» Jeg vil finne ut av hvor stor plass den fysiske aktiviteten har i barnehagehverdagen, hvordan den fysiske aktiviteten organiseres, og hvilket syn og holdninger de ansatte har til fysisk aktivitet. Jeg ønsker å finne ut av hvordan to ulike barnehager legger til rette for fysiskaktivitet på småbarnsavdeling og hvordan de voksne i barnehagen er med på å påvirke barnas muligheter for fysisk aktivitet i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleTilrettelegging av fysisk aktivitet i barnehagen: Hvordan kan personalet i barnehagen tilrettelegge for at barn i 2-3 års alderen kan oppnå helsedirektoratets anbefaling om minimum 60 min aktivitet hver dag?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderElise Bekkevolden_US
dc.source.pagenumber36en_US
dc.description.localcodeBDBAC4900en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal