dc.contributor.author | Nilsen, Malin Arnesen | |
dc.coverage.spatial | Trondheim, Norge | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-09-16T07:32:35Z | |
dc.date.available | 2020-09-16T07:32:35Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2677961 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven skal jeg undersøke forskningsfeltet som omhandler barns jevnalderrelasjoner- og interaksjoner i institusjoner for tidlig barndom på kryss av majoritets og minoritetsverdener. Dette gjøres på bakgrunn av erfaringer gjort i utenlandspraksis i Botswana og innsikt i teori og forskning som ikke nødvendigvis er gjeldene på samme måte i minoritetsverdener. I tillegg skal jeg redegjøre for hvorfor det kan være hensiktsmessig for pedagoger og lærere å ha innsikt i dette teoretiske feltet, ulike kulturer og kontekster når man skal planlegge og utøve pedagogisk praksis i møte med et stadig mer globalisert og flerkulturelt samfunn. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å gjennomføre en observasjonsstudie i en barnehage i Norge for å undersøke hvordan jevnalderrelasjonene utfoldet seg i en norsk kontekst. Men på grunn av Covid-19 viruset ble det nødvendig å endre metoden for innhenting av datamateriale da barnehager og samfunnet ellers ble stengt for en periode. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Barns jevnalderrelasjon i et krysskulturelt perspektiv: På hvilken måte kan forskning gjort i andre kontekster gi økt innsikt i barnehagelærerens arbeid med krysskulturelle barn? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 29 | en_US |
dc.description.localcode | BHFOR3920 | en_US |