Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjervan, Ellen Karoline
dc.contributor.authorWoldstad, caroline Kvalvik
dc.coverage.spatialNorway, Trondheimnb_NO
dc.date.accessioned2019-09-27T08:09:32Z
dc.date.available2019-09-27T08:09:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationWoldstad, C.K. (2019). Eventyrlig formidling (Masteroppgave). Trondheim: Dronning Mauds Minne høgskolenb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619073
dc.description.abstractBarnehagens rom og det fysiske miljøet kan ha påvirkning på oss mennesker som oppholder oss der daglig. Det kommer stadig ny forskning som belyser viktigheten av miljøet og materialer rundt oss. Med en kunstpedagogisk tilnærming til feltet har formålet med studien vært å se nærmere på hvordan scenografiske rom, med inspirasjon fra teateret, kan understøtte barns lekekultur i eventyrformidling. Jeg har ikke til hensikt til å se på hva barn lærer, men heller hvordan vi som pedagoger i et samfunn med større læringssyn ivaretar og gir plass til barns egen lekekultur. Studien bygger på en kvalitativ tilnærming til feltet med aksjonsforskning i fokus. Sammen med 4 barn har jeg gjennomført ulike aksjoner hvor eventyret og lekens egenverdi står sentralt. Aksjonsforskningen vil bidra til nye innfallsvinkler og nytenkende måter å tenke rom, lek og fortelling på. Funnene gir innsikt i hvordan skillet i tredelings begrepet «kultur for, med og av barn» kan virke utydelig etterhvert som rommet og leken utvikler seg. I barnas lekende uttrykk i møte med et scenografisk rom laget for barn oppstår det lekverdener, og scenografien kommer til live. Fra et rom uten tilhørighet og betydning til et rom med estetiske rammer for lek og formidling, har personalet ved forskningsbarnehagen blitt inspirert til en kunstpedagogisk praksis som også vektlegger rom. Scenografisk arbeid kan gi rom for nytenkende måter å formidle eventyr på samt berike barns lekekultur i estetiske og sansbare rammer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEventyrlig formidling -Rom for fantasi og leknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holdercopyright DMMh ; Caroline Kvalvik Woldstad 2019nb_NO
dc.source.pagenumber147nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal