Makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2568023Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [171]
Originalversjon
Sando, S. (2015). Makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen. Prismet, 66, nr. 1, 5-18.Sammendrag
Hvordan kan man synliggjøre og forstå makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barneha¬gen? Spørsmålet søkes besvart i denne artikkelen ved å belyse to caser fra barnehager som bruker IKT, med maktaspekter hentet fra Machiavelli, Weber og Foucault, og nyere forskning på kjønn og IKT. Machiavelliske strategier om å være listig framfor voldsom ble påvist i begge casene, og kjønnsstereo¬typer i noen grad også. Knapphet på digitale verktøy i barnehagen synes å bidra både til at kjønnsste¬reotyper sementeres og at uønskede virkninger av maktrelasjoner opprettholdes.