Show simple item record

dc.contributor.authorFranck, Karianne
dc.date.accessioned2018-06-27T08:12:38Z
dc.date.available2018-06-27T08:12:38Z
dc.date.created2018-06-21T12:49:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFranck, K. (2018). «Hun er ikke så flink til å dele»: En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 4, 104–118.
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503146
dc.description.abstractAt barn skal lære å dele med hverandre, er en del av barnehagens hverdag. Hva som menes med deling og hvordan sosiale normer om deling finner sted i barnehagen, risikerer derimot å bli tatt for gitt i hverdagen. Som forsker opplevde jeg å bli meget forvirret over barnehagens regler og praksiser for deling. Det fremstod som en myriade av regler og normer om når å dele og ikke dele – alt fra å dele en leke sammen til førstemann-sin-rett eller turtaking. I artikkelen gransker jeg derfor nærmere hvordan ulike sosiale normer for deling utspiller seg i barnehagehverdager, og jeg retter et særskilt fokus mot det materielle sin rolle i ulike situasjoner. På bakgrunn av observasjoner og intervju i fire barnehageavdelinger analyseres konkrete hendelser ved bruk av aktør-nettverksteori (ANT). I tråd med ANT anerkjennes det ikke-menneskelige og menneskelige som aktører (jfr. Latour, 2005). Hensikten til artikkelen er å introdusere en alternativ tilnærming til utforskning av hvordan sosiale normer om deling utspiller seg i hverdagslige situasjoner, og å forstyrre etablerte sannheter omkring et tilsynelatende enkelt og uproblematisert område i barnehagers praksis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectAktør-nettverksteori (ANT)nb_NO
dc.subjectLeketøynb_NO
dc.subjectDelingnb_NO
dc.title«Hun er ikke så flink til å dele». En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber104–118nb_NO
dc.source.volume4nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikknb_NO
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v4.958
dc.identifier.cristin1592905
cristin.unitcode253,0,0,0
cristin.unitnameDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal