dc.contributor.author | Franck, Karianne | |
dc.date.accessioned | 2018-06-27T08:12:38Z | |
dc.date.available | 2018-06-27T08:12:38Z | |
dc.date.created | 2018-06-21T12:49:02Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Franck, K. (2018). «Hun er ikke så flink til å dele»: En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 4, 104–118. | |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2503146 | |
dc.description.abstract | At barn skal lære å dele med hverandre, er en del av barnehagens hverdag. Hva som menes med deling og hvordan sosiale normer om deling finner sted i barnehagen, risikerer derimot å bli tatt for gitt i hverdagen. Som forsker opplevde jeg å bli meget forvirret over barnehagens regler og praksiser for deling. Det fremstod som en myriade av regler og normer om når å dele og ikke dele – alt fra å dele en leke sammen til førstemann-sin-rett eller turtaking. I artikkelen gransker jeg derfor nærmere hvordan ulike sosiale normer for deling utspiller seg i barnehagehverdager, og jeg retter et særskilt fokus mot det materielle sin rolle i ulike situasjoner. På bakgrunn av observasjoner og intervju i fire barnehageavdelinger analyseres konkrete hendelser ved bruk av aktør-nettverksteori (ANT). I tråd med ANT anerkjennes det ikke-menneskelige og menneskelige som aktører (jfr. Latour, 2005). Hensikten til artikkelen er å introdusere en alternativ tilnærming til utforskning av hvordan sosiale normer om deling utspiller seg i hverdagslige situasjoner, og å forstyrre etablerte sannheter omkring et tilsynelatende enkelt og uproblematisert område i barnehagers praksis. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Aktør-nettverksteori (ANT) | nb_NO |
dc.subject | Leketøy | nb_NO |
dc.subject | Deling | nb_NO |
dc.title | «Hun er ikke så flink til å dele». En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 104–118 | nb_NO |
dc.source.volume | 4 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk | nb_NO |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/ntpk.v4.958 | |
dc.identifier.cristin | 1592905 | |
cristin.unitcode | 253,0,0,0 | |
cristin.unitname | Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |