Show simple item record

dc.contributor.authorKrogstad, Atle
dc.date.accessioned2018-04-13T07:10:51Z
dc.date.available2018-04-13T07:10:51Z
dc.date.created2017-11-17T10:21:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKrogstad, A. (2017). Gutten og pappesken: Om barns bruk av rom i Svein Nyhus' bildebok Verden har ingen hjørner. Norsklæraren. (2), 66–80.nb_NO
dc.identifier.issn0332-7264
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493968
dc.description.abstractSvein Nyhus er en av de mest sentrale bildebokkunstnerne i Norge gjennom de siste tjue årene, og har laget en rekke kritikerroste bildebøker sammen med Gro Dahle. De vant Brageprisen for beste barnebok i 2002, for bildeboka Snill, og flere av bøkene er oversatt og har høstet anerkjennelse internasjonalt. I Verden har ingen hjørner (Nyhus, 1999) har Svein Nyhus både skrevet teksten og laget bildene. I denne boka møter vi gutten Viktor, som betrakter verden fra sin posisjon inne i en pappkartong. Pappesken gir han en posisjon eller et utkikkspunkt å betrakte omgivelsene fra. Han undrer seg og reflekterer over fenomener i naturen, og sin egen kropp. Han bruker det personlige rommet for å forstå sin plass i den store verden og i universet, og sin rolle og posisjon i de sosiale relasjonene i familien. Pappesken er Viktors private og skjermede rom, og boka tematiserer ulike måter et barn kan bruke det egne, avgrensede territoriet på. I den følgende analysen vil jeg komme nærmere innpå hva som kjennetegner barns små, personlige rom, og hvordan barn kan oppsøke og skape disse rommene. Jeg tar utgangspunkt i innsikter fra nyere sosial barndomsforskning, som ser barnet som en aktør som skaper mening i kroppslig og sosial interaksjon med sine omgivelser (Seland, 2010, Sandvik, 2013). Det sentrale spørsmålet jeg stiller, er på hvilke måter et barn kan bruke de personlige og territorielt avskjerma rommene for å skape mening og forstå verden rundt seg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleGutten og pappesken. Barns bruk av rom i Svein Nyhus' bildebok Verden har ingen hjørnernb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042nb_NO
dc.source.journalNorsklærerennb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1515160
dc.description.localcodevit-2017nb_NO
cristin.unitcode253,0,0,0
cristin.unitnameDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record