dc.contributor.author | Sæther, Morten | |
dc.date.accessioned | 2018-04-12T14:25:57Z | |
dc.date.available | 2018-04-12T14:25:57Z | |
dc.date.created | 2017-08-21T14:53:43Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Sæther, M. (2017). En musikers møte med de yngste barna i barnehagen: Om å ikke vite på forhånd hvilke ideer som kan komme til å fungere. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(2), 21-39. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2493948 | |
dc.description.abstract | Hensikten med studien som presenteres i denne artikkelen er å utforske hvordan en musiker, to barnehagelærere og en forsker og kunstpedagogisk veileder forstår en musikers musikalske møter med de yngste barna i barnehagen. Forskningen baseres på et praksisbasert utviklingsprosjekt, og intervensjonen omfatter seks musikksamlinger. Barnehagelærerne, musikeren og veilederen reflekterer over de musikalske møtene for å finne ut av hva som karakteriserer disse møtene, og for å lære av toddlernes egne uttrykk om hva som kan gi musikkopplevelser. Bourriauds begrep relasjonell estetikk, og Valbergs utvikling av begrepet som relasjonell musikkestetikk utgjør forståelsesramme for analysen. De karakteristiske trekkene i de musikalske møtene som forskningsdeltakerne observerte kan oppsummeres i improvisasjon og skapende medvirkning. En konklusjon er at det ikke er selvsagt at en profesjonell musiker kan bidra til musikkopplevelser. I denne studien har et profesjonelt læringsfelleskap mellom musiker og barnehagelærere bidratt til utvikling av innholdet i de musikalske møtene i dette prosjektet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Musikalske møter med toddlere | nb_NO |
dc.subject | Improvisasjon | nb_NO |
dc.subject | Barns skapende medvirkning i musikk | nb_NO |
dc.subject | Relasjonell musikkestetikk | nb_NO |
dc.subject | Profesjonelle læringsfellesskap | nb_NO |
dc.title | En musikers møte med de yngste barna i barnehagen. Om ikke å vite på forhånd hvilke ideer som kan komme til å fungere | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 21-39 | nb_NO |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1487689 | |
dc.description.localcode | vit-2017 | nb_NO |
cristin.unitcode | 253,0,0,0 | |
cristin.unitname | Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |