Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFitzgerald, Lene Solli
dc.contributor.authorBerg, Anne
dc.date.accessioned2018-04-12T14:17:13Z
dc.date.available2018-04-12T14:17:13Z
dc.date.created2018-02-21T17:14:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationFitzgerald, L. S. & Berg, A. (2017). Spesifikk visuell trening som pedagogisk metode med fokus på øyebevegelser som påvirker barns lesing. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 11(2), 15-?.nb_NO
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493946
dc.description.abstractLesing er en komplisert prosess med mange ulike komponenter. Barn er av-hengige av å kunne lese for å fungere godt i hverdagen. Denne studien fokuserer på lesehastighet og øyemotoriske bevegelser hos en gruppe skoleelever på 3. trinn. Målet var å studere om Bal-A-Vis-X (Balance, Auditory and Vision eXercises) kan ha effekt på barnas øyemotorikk og lesehastighet. Måleinstru-mentene var ReadAlyzer og Nonsensordtest. Intervensjons-/treningsmetoden var Bal-A-Vis-X, der sandsekker og små racketballer ble benyttet. Barna ble plassert i en kontroll- og en eksperimentgruppe. Begge gruppene gjennomførte både pre- og posttest. Eksperimentgruppen trente Bal-A-Vis-X i 30 minutter en gang i uken i fem måneder. Øvelsene krever visuelle følgebevegelser, øye-hånd-koordinering og stødige rytmiske bevegelser basert på både visuelle og auditive signaler som krever presis fysisk teknikk. Resultatene viste at eksperimentgruppens lesehastighet ble endret signifikant på både ReadAlyzers lesetest og Nonsensordtest. Kontrollgruppens lesehastighet endret seg ikke signifikant. Denne studien indikerer at Bal-A-Vis-X kan være et supplement for alle barn i skolen med eller uten lesevansker. Metoden har viktige komponenter som er involvert i lesing, den er gøy og den gir barna mestringsfølelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBarnnb_NO
dc.subjectVisuell treningnb_NO
dc.subjectRytmenb_NO
dc.subjectLesehastighetnb_NO
dc.titleSpesifikk visuell trening som pedagogisk metode med fokus på øyebevegelser som påvirker barns lesingnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber1-15nb_NO
dc.source.volume11nb_NO
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norgenb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.5617/adno.2860
dc.identifier.cristin1567702
dc.description.localcodevit-2017nb_NO
cristin.unitcode253,0,0,0
cristin.unitnameDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal