• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i Artikler (Articles) på tittel 
  •   Hjem
  • Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Artikler (Articles)
  • Blar i Artikler (Articles) på tittel
  •   Hjem
  • Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Artikler (Articles)
  • Blar i Artikler (Articles) på tittel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i Artikler (Articles) på tittel

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 51-70 av 109

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole? 

      Semundseth, Marit (Journal article, 2013)
      Vi vet at barn tilegner seg mye kunnskap i løpet av barnehagealderen, men hvilken kunnskap forteller femåringene selv at de har noen måneder før de skal begynne på skole? Denne artikkelen er en kvalitativ intervjuundersøkelse ...
    • Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen? 

      Hopperstad, Marit Holm; Semundseth, Marit; Lorentzen, Rutt Trøite (Journal article, 2009)
      Artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse av hva som synes å motivere femåringer til å skrive i uformelle situasjoner i barnehagehverdagen. Basert på Kress sitt begrep interesse ("interest"), presenteres fire ...
    • Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet 

      Hagen, Trond Løge (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Målet med denne studien var å forske på hvordan barn tar i bruk barnehagens uteområde til lek, og hvordan ulike faktorer som omhandlet utforming og innhold av komponenteri lekemiljøet påvirket leken. Datainnsamlingen var ...
    • Ibsen's two versions of The burial mound. A comparison of the stage directions of the two versions of the play 

      Gjervan, Ellen Karoline (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      In this article I compare and discuss the differing stage directions of the two versions of Ibsen’s play The Burial Mound. Furthermore, I explore how the variance regarding the stage directions of the two versions of the ...
    • Identifying and characterizing risky play in the age one-to-three years 

      Kleppe, Rasmus; Melhuish, Edward; Sandseter, Ellen Beate Hansen (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      While research has investigated risk-taking in play for children from the age of four years upwards, less is known of risky play with children under four years. A small-scale observational study with children from five ...
    • The impact of social media use on appearance self-esteem from childhood to adolescence – A 3-wave community study 

      Steinsbekk, Silje; Wichstrøm, Lars; Stenseng, Frode; Nesi, Jacqueline; Hygen, Beate Wold; Skalicka, Vera (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Background: Social media users are extensively exposed to photographs displaying idealized self-presentations. This poses a potential threat to youth’s appearance self-esteem, but the negative impact may depend upon types ...
    • Injuries in Norwegian early childhood and care (ECEC) institutions 

      Sando, Ole Johan; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Pareliussen, Ingar; Egset, Camilla Kalvatn (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Children’s play and exploration involves risk and a possibility for being injured. Early childhood and care institutions (ECECs) should provide children with physical challenges in a safe environment. Over the past years, ...
    • Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer 

      Kleppe, Rasmus; Sando, Ole Johan; Hansen Sandseter, Ellen Beate (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ...
    • Innledningsartikkel til spesialnummer om Barn og rom 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen (Journal article; Peer reviewed, 2015)
    • Jon og fortellingen - Meningsskapende samspill i møter mellom et barn og en voksen i en fortellerkontekst 

      Olaussen, Ingvild Olsen (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Artikkelen løfter frem perspektiv knyttet til uformelle møter i en fortelling. Gjennom å undersøke hvordan slike samspill kan åpne transformative prosesser for både barn og voksen søker artikkelen å bidra med kunnskap om ...
    • Kindergarten Student Teachers' Knowledge Regarding Crucial Environmental Challenges 

      Melis, Claudia; Wold, Per-Arvid (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Global warming and a decline in pollinating insects are among the most crucial challenges today and a sufficient degree of scientific literacy is required for citizens in order to understand these issues and take action ...
    • Kindergarten Teacher Students’ Knowledge Regarding Crucial Environmental Challenges 

      MELIS, CLAUDIA; WOLD, PER-ARVID (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Global warming and a decline in pollinating insects are among the most crucial challenges today and a sufficient degree of scientific literacy is required for citizens in order to understand these issues and take action ...
    • Kindergartens: inclusive spaces for all children? 

      Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2021-07-09)
      Norwegian Kindergartens are seen as one of the most important social infrastructures for all children below five years. Kindergarten attendance is a legal right for children from the age of one year in Norway, and consequently ...
    • Kjønnslikestilling i norsk innvandringspolitikk: Å frigjøre muslimske kvinner fra kvinnefiendtlige islam 

      Bjørnaas, Therese Marie Ignacio (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I de siste 20 årene har vi i både norsk og europeisk politikk sett en sterk tendens til at ideer om kjønnslikestilling og kvinnelig frigjøring fra patriarkalske normer er blitt til et potent instrument for politikere som ...
    • Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge 

      Nygård, Mette (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I denne artikkelen gjøres det en sammenligning mellom styringsdokumenter for barnehagen fra henholdsvis Norge og OECD. Artikkelen tar utgangspunkt i OECD-rapporten Quality Matters in Early Childhood Education and Care. ...
    • Lack of Cascading Effects of Eurasian Lynx Predation on Roe Deer to Soil and Plant Nutrients 

      Teurlings, Ivonne; Melis, Claudia; Skarpe, Christina; Linnell, John Durrus (Peer reviewed; Journal article, 2020)
    • Land Art In Preschools. An Art Practice 

      Solberg, Ingunn (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The basis for my article is how, and if, a collaborative land art project can provide opportunities for such co-creating as suggested in the national framework plan for preschools, which explicitly states the child as a ...
    • Leadership for Developing Consensus of Perspectives on Children's Learning in Early Childhood Centers 

      Moen, Kari Hoås (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      During the last few years, the staff in Norwegian Early Childhood Centers (ECCs) have been exposed to increased pressures for improving children’s learning. This increased demand requires increasing consciousness among ...
    • Ledelse og læring i barnehagen 

      Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer ...
    • Makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen 

      Sando, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Hvordan kan man synliggjøre og forstå makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barneha¬gen? Spørsmålet søkes besvart i denne artikkelen ved å belyse to caser fra barnehager som bruker IKT, med maktaspekter ...

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit