Now showing items 86-95 of 95

    • Utadrettet ledelse hos styrere i kommunale barnehager 

      Trana, Tonje Sjøholtstrand (Master thesis, 2023)
      I dette prosjektet belyser jeg problemstillingen; Hvordan opplever styrere i kommunale barnehage å lede i møte med omgivelsene? Jeg ser på den utadrettede ledelsen hos styrere i kommunale barnehager da eksterne aktører ...
    • Veiledning - "Å trigge den individuelle sjel": 10 kjennetegn ved veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen 

      Tarasevitch, Roman (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie av problemstillingen “Hva kjennetegner veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen?”. Som datainnsamlingsmetode har jeg valgt semistrukturert ...
    • Velkommen tilbake til babysang! 

      Anderssen, Guro Gaustad (Master thesis, 2023)
      Jeg har gjennom denne masteroppgaven forsøkt å finne ut mer om hvorfor foreldre kommer tilbake til babysang med barna sine og har undersøkt hva som kan oppstå i møter mellom babyer, foreldre, kunstneren, pedagogen, musikken, ...
    • Vi er arkitekter i dag 

      Øien, Anna Skaget (Master thesis, 2021)
      Det er slik jeg ser det mye forskning og meninger rundt hva et godt læringsmiljø kan være for barn. I denne studien retter jeg fokuset mot barnas egne oppfatninger av barnehagens innemiljø og deres perspektiver på hva en ...
    • Vi må begynn å sje på metodan vi innhente informasjon om kvalitet fra 

      Vollen, Lasse (Master thesis, 2022)
      Barnehager mot 2030 er en strategi for utvikling av barnehager de neste 8 årene, og er utviklet i «samråd med praksisfeltet» (Regjeringen, 2021). Det vil si – praksisfeltet med unntak av barna. Denne studien ønsker derfor ...
    • «..Vi tenker jo at de er forsinka..» 

      Bø, Tuva Elise (Master thesis, 2022)
      Denne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens ...
    • Vinterlig trivsel: Om betydningen om fysisk miljø og materialitet for 2-3 åringers subjektive trivsel 

      Murud-Riser, Tormod (Master thesis, 2019)
      Denne kvalitative studien undersøker hvilken betydning fysisk miljø og materialitet kan ha for 2-3 åringers subjektive trivsel i utetiden om vinteren i en midtnorsk barnehage. For å komme så nært barnas egne opplevelser ...
    • Voksnes blikk på barns relasjoner: Oppdagelse av systematisk utestengning i barnehagen – ledelsens ansvar 

      Iversen, Lisbeth (Master thesis, 2019)
      I denne studien er hensikten å belyse hvordan ledelsen i barnehagen på best mulig måte kan arbeide for at systematisk utestengning skal bli oppdaget så tidlig som mulig. Valg av tema ble tatt med utgangspunkt i at det ...
    • Å gjøre strategi: En case-studie av en barnehageleders arbeid med strategi i praksis 

      Iversen, Wencke Helgesdotter (Master thesis, 2018)
      Prosjektets problemstilling er; Hvordan gjør en barnehageleder strategi? Lederrollen i barnehagen har vært i endring de siste tiårene og det er et økt behov for utadrettet ledelse og strategisk ledelse. Barnehagelederen ...
    • Å møte barnas dans 

      Flø, Karen Hammervik (Master thesis, 2021)
      Barns medvirkning er en rettighet forankret i både FNs barnekonvensjon, Norges barnehagelov og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, men undersøkelser viser at det både er et område det er praktisk vanskelig å ...