Blar i DMMH Brage på forfatter "Stordal, Gjertrud"
-
Barnesamtaler og forebyggende arbeid i barnehagen: "hvordan bidrar barnesamtaler til det forebyggende arbeidet av seksuelle overgrep mot barn?"
Gretland, Mari Olavesen (Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg hvordan en barnehage bruker barnesamtaler som et forebyggende verktøy mot seksuelle overgrep. Jeg vil finne ut hva informanten mener er viktig når det gjelder a forebygge, samt ... -
Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll
Skår, Margrete; Follo, Gro Irene; Gundersen, Vegard; Ingebrigtsen, Kim; Stordal, Gjertrud; Tordsson, Bjørn Stefan; Wold, Line Camilla (Peer reviewed; Journal article, 2016)I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ... -
Betwixt the Wild, Unknown and the Safe: Play and the Affordances of Nature within an Early Childhood Education and Care Institution in Norway.
Stordal, Gjertrud; Follo, Gro Irene; Pareliussen, Ingar (Peer reviewed; Journal article, 2015)This article deals with the opportunities for children to experience nature within an Early Childhood Education and Care Institution in Norway, drawing on a case study of a day care institution that, among other things, ... -
Bruk av eventyr fra ulike land og kulturer i barnehagen
Aly, Mahmoud (Bachelor thesis, 2024)Denne problemstillingen tar sikte på å utforske «Hvordan påvirker bruk av eventyr fra ulike land og kulturer i barnehagen barns kulturelle bevissthet og interkulturelle kompetanse i et flerkulturelt samfunn?». Thagaard ... -
Demokrati i barnehagen: å lage spor i snøen er å være på sporet til samspill. En fenomenologisk hermeneutisk studie fra utelivet i en småbarnsavdeling
Aasen, Edith (Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan samspill i vinter- og naturmiljø fremme demokrati for de minste i barnehagen. -
Familiesamarbeid med flerkulturelle familier i barnehagen: hvilken betydning har en barnehages kompetanse, holdninger og kommunikasjonsevne for deres samarbeid med flerkulturelle familier?
Tøndal, Kathrine (Bachelor thesis, 2020)Dagens barnehage er preget av et stort mangfold. I barnehagen møter en både familier og personalet fra ulike land i verden, som alle bærer med seg sine egne erfaringer, førforståelser, verdier og kulturer. I Rammeplanen ... -
Foreldresamarbeid med familier med minoritetsbakgrunn
Opshaug, Ingeborg (Bachelor thesis, 2022)Et godt foreldresamarbeid er ikke en selvfølge, og denne dynamikken påvirkes av flere ulike faktorer. De ansattes kompetanse, holdninger og kommunikasjonsevne er tre elementer som er med på å påvirke dette samarbeidet. ... -
Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre i barnehagen
Isaksen, Maiken (Bachelor thesis, 2021)Det var allerede i slutten av min siste praksisperiode jeg bestemte meg for at samarbeid med minoritetsforeldre skulle bli temaet for min bacheloroppgave. Her fikk jeg observert både det formelle og det uformelle samarbeidet ... -
Foreldresamarbeid under koronapandemien
Berge, Ingrid Frigård (Bachelor thesis, 2021)Prosessen med å komme fram til en problemstilling har vært utfordrende, ettersom det er mye man kan skrive om når det kommer til foreldresamarbeid i barnehagen. Først tenkte jeg å ha fokus på inkludering av minoritetsforeldre, ... -
Fysisk lek og inkludering i barnehagen
Malmo, Martin (Bachelor thesis, 2020)Oppgavens tema ble valgt på bakgrunn av praksisperioden jeg gjennomførte på mitt siste studieår i bachelorgraden på Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærere. Denne praksisperioden gjennomførte jeg i Lisboa i ... -
Inkludering av flerspråklige barn i barnefellesskapet
Tøndel, Louise Lie (Bachelor thesis, 2024)Basert på mine erfaringer med utfordringene ved å føle seg ekskludert fra fellesskapet, har jeg utviklet en dypere bevissthet for metoder som fremmer inkludering, til tross for å ikke dele et felles språk. Dette perspektivet ... -
Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre
Wagle, Oda Sophie (Bachelor thesis, 2021)Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. ... -
Medvirkning i barnehagen: hvordan blir medvirkning forstått og praktisert av personalet i en barnehage som har fokus på inkludering?
Vorsmann, Loretta (Bachelor thesis, 2020)Barns medvirkning er et sentralt tema i dag, spesielt etter paradigmeskifte mellom «human becomings» og «human beings» (Kristiansen, 2012, s. 189). Det å se på barnet som et subjekt fremfor et objekt gjør at barns medvirkning ... -
Meiningsskaping i leik: Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik
Eidsvik, Anniken (Master thesis, 2019)Problemstilling: Korleis skaper barn meining av materiell når dei leikar -
Musikk og inkludering av barn som har norsk som andrespråk
Longva, Marie (Bachelor thesis, 2023)Da jeg skulle finne ut av hva jeg ønsket å skrive bacheloroppgave om, var det erfaringen fra praksisperioden i utlandet som gjorde at valget mitt falt på temaet musikk og inkludering av barn som har norsk som andrespråk. ... -
Personalets holdninger i møte med flerkulturelle barn og familier
Klypen, Kathrine Haukeberg (Bachelor thesis, 2021)Med bakgrunn i mine erfaringer, tanker og interesse rundt barnehagens møte med barn og familier med flerkulturell bakgrunn kom jeg frem til følgende problemstilling: Hvilken betydning har personalets holdninger i møtet ... -
Report on Inclusive early childhood education and care in Southern and Eastern Africa. Action Research Projects 2018-2022
Luambano, Graceana; Stordal, Gjertrud; Sæther, Morten (Research report, 2023)This report presents the results of a professional development project in early childhood education (ECE), whose aim was to develop knowledge and strategies to promote inclusive education for all children in their early ... -
Social sustainability: Early childhood educators’ perspectives in creating a socially sustainable environment
Kontoh, Whitney Obour (Bachelor thesis, 2023)This bachelor thesis discusses kindergarten as an arena for social sustainability. This thesis focuses on the educators' roles in exposing children to the social factors within sustainable development. Since I have chosen ...