Browsing DMMH Brage by Author "Selmer-Olsen, Maria"
Now showing items 1-5 of 5
-
Barnas læringsmiljø på en småbarnsavdeling: sosialt samspill mellom voksne og barn i garderoben som et ledd i barnas læring i 1-2 årsalderen.
Hovdenak, Kristin (Bachelor thesis, 2020)«Arbeidet med omsorg, danning, lek, læring, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling.» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 19). Både gjennom barnehagel ... -
Barns matematiske begrepstilegnelse: hvordan tilrettelegger personalet for 3-4 åringers tilegnelse av matematiske begreper i naturbarnehagen?
Lysø, Heidi Hegvik (Bachelor thesis, 2020)Matematikk omgir oss overalt og kan identifiseres i det meste vi foretar oss i hverdagen. Språk og matematikk er noe som henger tett sammen, og matematisk begrepstilegnelse omfatter både tilegnelse og forståelse av ulike ... -
«Den øverste sjefen, det vil jeg ikke være» – nyutdannede barnehagelæreres ledervisjoner møter barnehagehverdagen
Selmer-Olsen, Maria; Søraunet, Gunn Anita; Schram, Marianne (Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen handler om barnehagelæreres visjoner og erfaringer i rollen som pedagogiske ledere. Den er basert på en intervjustudie med tolv nyutdannede barnehagelærere fra arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). ... -
"Jeg føler jeg står litt sånn imellom". Studenters grensekryssinger i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Søraunet, Gunn Anita; Selmer-Olsen, Maria; Børve, Elin (Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelens hensikt er å bidra til økt innsikt i faktorer som har betydning for at barnehagen skal fungere som læringsarena for studenter ved arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). ABLU-studenter arbeider i ... -
De yngste barns bruk av overgangsobjekt: hvilken praksis har barnehagen når det gjelder barns bruk av overgangsobjekt gjennom barnehagehverdagen?
Jacobsen, Camilla (Bachelor thesis, 2020)Jeg ønsket å finne ut om praksisen i barnehagene og hva som påvirket denne praksisen. Derfor ble min problemstilling som følger: «Hvilken praksis har barnehagen når det gjelder barns bruk av overgangsobjekt gjennom ...