Browsing DMMH Brage by Author "Lyngseth, Else Johansen"
Now showing items 1-16 of 16
-
Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder : muligheter, begrensninger og risiko
Bjerklund, Monica (Chapter, 2017)Utgangspunktet for denne artikkelen er å utforske diagnosebegrepet og hvordan diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser benyttes overfor barn i barnehagealder. Atferdsforstyrrelser og ... -
Forebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innramming
Groven, Berit; Rostad, Anne Margrethe (Chapter, 2017)Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i ... -
Hvordan fremme kommunikasjon, deltagelse og livskvalitet for barn med behov for partnerfortolket kommunikasjon
Wennstrøm, Inger Lise (Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å frembringe kunnskap som kan bidra til å øke mulighetene for at barn som ikke har en stemme i form av verbalt språk blir hørt, får påvirke omgivelsene sine og får være en aktiv deltager i eget ... -
Hører du meg?
Wiik, Ingrid Martine (Master thesis, 2022)Spesialpedagoger spiller en sentral rolle i hvordan det kan legges til rette for at skoleelever med autismespekterforstyrrelser (ASF) skal få uttrykke seg gjennom alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i sin ... -
Høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring: Barnets demokratiske medborgerskap
Lefstad, Kristine Tyldum (Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring. Inkluderende opplæring har mangfold som utgangspunkt da den skal medvirke til alle barns mulighet til demokratisk ... -
Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet
Åmot, Ingvild (Chapter, 2017)Kartlegging som fenomen kan betraktes fra flere perspektiver. I enkelte sammenhenger gjøres pedagogisk kartlegging nærmest synonymt med krenkelser av barn, deres egenverdi og som redskap for et kapitalistisk og profittjagende ... -
Lek i spesialpedagogisk arbeid : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt
Mørland, Bodil; Groven, Berit; Hoven, Grete (Chapter, 2017)Med utgangspunkt i et aksjonsforskningsprosjekt vil vi i dette kapitlet løfte fram barnehagepersonalets sentrale rolle som brobyggere mellom voksne og barn og mellom barn, for at alle barn skal få muligheter til å delta i ... -
«Musicking» i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
Lauvås, Ingvild Furnes (Master thesis, 2023)Temaet i denne studien er «’musicking’ i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen», med formål å kaste ljos over dei ulike mogelegheitene som ligg i å gjere musikk i møte med born med særskilde behov. Gjennom Small (1998) ... -
Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet
Franck, Karianne (Chapter, 2017)Dette kapitlet presenterer et alternativt syn i debatten om tidlig innsats, med mål om å skape refleksjon omkring hva som anses som normalt, og utfordre forventninger og vurderinger av enkeltbarn innen en neoliberal diskurs. ... -
Organisering av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen : ordninger, begrunnelser og dilemmaer
Groven, Berit (Chapter, 2017)Barn med behov for spesialpedagogisk hjelp har ifølge lov om barnehager en juridisk rett til slik hjelp. Spesialpedagogisk hjelp i barnehage handler både om omfang og innhold og kan organiseres på ulike måter. Dette kapitlet ... -
Overgang fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom
Landsvik, Hege (Master thesis, 2023)Denne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys ... -
Resiliens : tidlig innsats for å bygge motstandskraft og mestringsevne hos barn i risiko
Gunnestad, Arve (Chapter, 2017)I dette kapitlet tar jeg opp resiliens som en tilnærmingsmåte med tanke på tidlig innsats for barn med spesielle behov med bakgrunn i et tverrkulturelt prosjekt. Jeg vil se hva som kan være utfordringer for en god utvikling ... -
Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit
Mørland, Bodil (Chapter, 2017)I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ... -
Språkstimulering med alternativ og supplerende kommunikasjon i tidlig alder for barn med nedsatt funksjonsevne
Lyngseth, Else Johansen; Andresen, Guri Hauge (Chapter, 2017)I tidlig alder legges grunnlaget for barnets senere språk- og kommunikasjonsutvikling. Små barn bruker språket for det meste i sosial samhandling og lek. Spedbarn med forsinket modning av språkevnen og med svake ... -
Tidlig innsats i tidlig barndom : innledning
Lyngseth, Else Johansen; Mørland, Bodil (Chapter, 2017)I en tid der betydningen av livslang læring og best mulig start i livet for alle barn løftes fram i offentlige føringer, i forskning og i pedagogiske debatter, ønsker vi å belyse forskjellige innfallsvinkler til å forstå ... -
«..Vi tenker jo at de er forsinka..»
Bø, Tuva Elise (Master thesis, 2022)Denne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens ...