Browsing DMMH Brage by Author "Janninger, Linda"
Now showing items 1-6 of 6
-
Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess
Janninger, Linda; Salvesen, Paal Eckhoff; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen setter søkelys på betydningen av ledelsesprosesser som skjer i forbindelse med implementering av statlige kompetansehevingsprosesser i norske barnehager. Inkludering av alle barn og tidlig innsats vektlegges som ... -
Eiers rolle i barnehagebasert kompetanseutvikling
Bergo, Hege (Master thesis, 2023)Barnehagebasert kompetanseutvikling, er en praksisnær form på å nå målet om et kvalitativt og likeverdig barnehagetilbud for alle barn (Kunnskapsdepartementet, 2023). Eiers rolle i dette arbeidet er å være en sentral aktør, ... -
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 5. TFoU-rapport 2020:11
Sivertsen, Håkon; Ljunggren, Birgitte; Janninger, Linda; Lorentzen, Ranveig Sofie (Research report, 2020)Rapporten kartlegger og belyser hvordan barnehageeiere og universitet- og høgskolesektoren forstår og utøver barnehagebasert kompetanseutvikling i et partnerskap. Casefylkene har ulike utgangspunkt med tanke på geografi, ... -
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Oppsummeringsrapport
Sivertsen, Håkon; Ljunggren, Elin Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Janninger, Linda (Research report, 2021)Strategien Kompetanse for fremtidens barnehage er et sentralt virkemiddel for å støtte implementering av rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, og har et mål om å sikre barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. ... -
Lek som pusterom
Sørheim, Ingrid Haslestad (Bachelor thesis, 2023)Under barnehagens verdigrunnlag «livsmestring og helse», står det at barnehagen skal fremme barnas fysiske og psykiske helse (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). I rammeplanen står det også at leken skal ha en sentral ... -
Å samtale med voldsutsatte barn – En kvantitativ undersøkelse om personalets kompetanse
Schjem, Alice Brodersen (Bachelor thesis, 2023)Studier viser at fagpersoner som har i oppgave å beskytte barn og sikre dem gode oppvekstsvilkår, fortsatt mangler kunnskap, trygghet og handlingskompetanse for å tilrettelegge for at barn får hjelp og støtte til å fortelle ...