Blar i DMMH Brage på forfatter "Bjørgen, Kathrine"
-
Ansattes vurdering av barns trivsel i barnehagen
Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge (Peer reviewed; Journal article, 2021)Rammeplan for barnehagen vektlegger at barnehagen skal bidra til barns trivsel, men det er uvisst hvordan ansatte i barnehagen vurderer ulike faktorers betydning for barns trivsel. Et spørreskjema ble sendt til 25 norske ... -
Barn med autisme i barnehagen
Brurok, Kristine (Bachelor thesis, 2022)Det vil hele tiden finnes barn som har behov for ekstra tilrettelegging i barnehagen for å kunne lære og utvikle seg. På grunn av at alle barn er unike individer vil det derfor ikke være bestemte kriterier i vurderingene ... -
Barnehagens arbeid med temaet fra jord til bord: hvilke erfaringer har to styrere i barnehagen med arbeidet med tema "fra jord til bord", og er forskjell mellom by og land
Øvstedal, Ingeborg Gønner Rønning (Bachelor thesis, 2020)Når det kom til utformingen av en problemstilling jobbet jeg ut fra ideen om at jeg ville forske på temaet «fra jord til bord». Jeg startet med å sette meg ned for å finne ut hvorfor jeg ønsket å jobbe med dette temaet. ... -
Barns beste i et inkluderende fellesskap
Sliper, Emilie Tøndel (Bachelor thesis, 2022)Jeg brenner for at alle barn i barnehagen skal være inkludert i fellesskapet, og at ulikhetene i samfunnet knyttet til barn som har behov for spesialpedagogisk hjelp skal utjevnes. Likevel føler jeg at jeg har for lite ... -
Barns lek i det fysiske utemiljøet i barnehagen: hvordan kan barnehagens utemiljø bidra til å stimulere fireåringens lek?
Lid, Ragnhild Sørgård (Bachelor thesis, 2020)Gjennom praksis og jobb har jeg fått erfart en rekke forskjellige barnehager, med forskjellig fokus, oppbygning og størrelse. Med denne erfaringen dannet jeg meg et bilde av at barn i barnehager med friluftslivfokus, der ... -
Barns lekemuligheter i naturen
Krogstad, Kamilla Rindal (Bachelor thesis, 2022)Både tema og problemstilling er i denne oppgaven inspirert av Meld. St. 6 (2019–2020) «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO». Formålet med Stortingsmeldingen er blant annet å sikre ... -
Bevegelseslek i barnehagen
Pettersen, Marte Aasheim (Bachelor thesis, 2024)Problemstilling: «Hva skaper 5-6 åringers bevegelseslek på tur i naturen i en naturbarnehage på vinteren?» -
Children's knowledge about the origins of food in early childhood education and care institutions (ECEC) in Norway
Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge; Wold, Per-Arvid; Melis, Claudia (Peer reviewed; Journal article, 2022-03-17)The purpose of the present study was to examine Norwegian kindergarten children’s knowledge about the origins of commonly consumed food items. Data were collected by conducting semi-structured interviews of 56 children ... -
Ettåringens risikofylte lek
Storlimo, Marte Hovin (Bachelor thesis, 2021)I arbeidet med valg av problemstilling jobbet jeg ut ifra hva rammeplanen sier om risikofylt lek og hva som ville være nyttig for min fremtidige karriere som barnehagelærer. Rammeplanen (2017) sier at barnehagen skal bidra ... -
Frilek og organiserte aktiviteter i barnehagens utetid
Johannessen, Iselin Løken (Bachelor thesis, 2020)Formålet med studien «Frilek og organiserte aktiviteter i barnehagens utetid» er å se på hvordan barna trives når de får leke fritt og under organiserte aktiviteter, og finne ut hva barna foretrekker. Min problemstilling ... -
Fysisk aktivitet for de yngste barna om vinteren
Ringen, Tor Anders (Bachelor thesis, 2024)Jeg har opplevd variasjoner i hvordan personalet, men også det fysiske miljøet innendørs, legger opp til barns fysiske aktivitet. Jeg har også opplevd variasjoner i både lengde og innhold av utetiden om vinteren. I Rammeplan ... -
Kindergarten Children’s Perception about the Ecological Roles of Living Organisms
Melis, Claudia; Wold, Per-Arvid; Billing, Anna Maria; Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge (Journal article, 2020)Young children will inherit the biosphere; therefore, it is crucial that they recognize the importance of all living organisms based on their intrinsic value and ecosystem function, not only on their “cuteness”. However, ... -
Livsmestring hos de yngste barna: "Hvilken bevissthet har de ansatte i en småbarnsavdeling om begrepet livsmestring og hvordan jobber de med det i praksis?"
Vikene, Susann (Bachelor thesis, 2020)"Mange elever og barnehagebarn har mistet en trygg arena nå som skoler og barnehager er stengt" (Kunnskapsdepartementet & Barne- og familiedepartementet, 2020). Utsagnet kom som en konsekvens av koronapandemien, og i den ... -
Norwegian preschool children´s knowledge about some common wild animal species and their habitats
Wold, Per-Arvid; Melis, Claudia; Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge; Billing, Anna Maria (Peer reviewed; Journal article, 2023-09)It is crucial that future generations have the knowledge about nature and the willingness to make right decisions for sustainable development, including the halt of global biodiversity loss. Perception of species and the ... -
Personalets tilstedeværelse med barn: hvilken bevissthet har pedagogiske ledere om hva som påvirker deres tilstedeværelse i barns utelek?
Farstad, Siri (Bachelor thesis, 2020)Det er viktig at barnehagelærer er bevisst sin rolle i utetiden, og er bevisst på hva som påvirker deres tilstedeværelse i barns utelek. Her støtter jeg meg på Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver (2017, s.17), ... -
Physical activity in light of affordances in outdoor environments: qualitative observation studies of 3–5 years olds in kindergarten
Bjørgen, Kathrine (Journal article; Peer reviewed, 2016)This article examines the characteristic of affordances of different outdoor environments, related to the influences of children’s physical activity levels. Qualitative observation studies in a Norwegian kindergarten were ... -
Skiglede i barnehagen
Tjetland, Renate Bergset (Bachelor thesis, 2021)Formålet med studien om skiglede i barnehagen er å se på hvilke faktorer som bidrar til barns glede på ski i barnehagen. For å begrense oppgaven har jeg valgt å fokusere på de eldste barna og har tatt for meg 5-åringers ... -
Subjektiv well-being i barnehagen
Ryen, Marianne Johnsen (Master thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker barnehagebarns betingelser for subjektiv well-being, gjenom en beskrivende og fortolkende studie, sett i lys av Allardts (1975) teori om having, loving, being. Den gjør forsøk på å beskrive og ... -
Vinterlig trivsel: Om betydningen om fysisk miljø og materialitet for 2-3 åringers subjektive trivsel
Murud-Riser, Tormod (Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien undersøker hvilken betydning fysisk miljø og materialitet kan ha for 2-3 åringers subjektive trivsel i utetiden om vinteren i en midtnorsk barnehage. For å komme så nært barnas egne opplevelser ...