Blar i DMMH Brage på forfatter "Ryen, Marianne Johnsen"
-
Barns språkstimulering med hjelp av alternativ supplerende kommunikasjon
Megård, Iselin (Bachelor thesis, 2022)Problemstillingen jeg har valgt er: «På hvilken måte ASK kan støtte språkutviklingen for alle barn i barnehagen?». Dette med bakgrunn i min fascinasjon for hvordan alternativ supplerende kommunikasjon ble aktivt ... -
De eldste barnas valg av lek og lekens verdi for barna «
Olsen, Amalie (Bachelor thesis, 2022)Formålet med prosjektet er å gjennomføre en forskning på hvilken type lek de eldste barna holder på med i barnehagens uteområde, og hvilken verdi den aktuelle leken har for barna i et her og nå perspektiv. Valg av lek ... -
Flerspråklige barns medvirkning i barnehagen
Thomsen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)Valget av tema for prosjektet kommer av egen interesse og engasjement for temaet. Det kommer også av en nysgjerrighet på hvorvidt flerspråklige barn, som gjerne ikke har et godt utviklet norsk språk, får mulighet til å ... -
Fysisk aktivitet i uteområde
Pedersen, Emma (Bachelor thesis, 2022)Jeg valgte temaet fysisk aktivitet på grunn av at gjennom mine tre år på Dronning Mauds Minne høyskole, er dette emnet jeg hadde størst interesse for. Her har vi lært om hvordan vi kan legge til rette for fysisk aktivitet ... -
Overgang barnehage-skole
Snøan, Monica Wagnild (Bachelor thesis, 2022)Et godt læringsløp for barn kan blant annet realiseres gjennom et kontinuerlig samarbeid mellom barnehage og skole, der personalet har kjennskap til hverandres praksiser. Møter mellom de ulike nivåene i utdanningssystemet ... -
Subjektiv well-being i barnehagen
Ryen, Marianne Johnsen (Master thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker barnehagebarns betingelser for subjektiv well-being, gjenom en beskrivende og fortolkende studie, sett i lys av Allardts (1975) teori om having, loving, being. Den gjør forsøk på å beskrive og ... -
Telling i barnehagen
Hoel, Eirin (Bachelor thesis, 2022)Gjennom rammeplanen for barnehagen har Kunnskapsdepartementet definert mål og rammer for personalet i arbeidet med matematikk i barnehagen (Falck-Pedersen & Iversen, 2018, s. 29). I arbeid med matematikken er det kun ...