• Barns utetid- de ansattes friminutt 

      Henriksen, Katharina Skramstad (Bachelor thesis, 2023)
      Norske barnehager etterstreber å tilbringe mye tid ute, hver eneste dag. I enkelte barnehager er barna ute fra frokosten er spist til de blir hentet på ettermiddagen. Foreldre virker fornøyde med et pedagogisk tilbud hvor ...
    • Dramafag i barnehagen 

      Vang, Siw Amdam (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstillingen for dette prosjektet er som følger; «Hvordan kan dramapedagogisk arbeid være et verktøy for relasjonsbygging i barnegruppa»? Med dramapedagogisk arbeid mener jeg konkrete måter å jobbe pedagogisk ...
    • Foreldresamarbeid i hentesituasjoner 

      Nasvik, Karoline Fagereng (Bachelor thesis, 2020)
      Selv om tema for oppgaven var tidlig ferdigstilt, brukte jeg lang tid på å formulere min problemstilling. Ved oppstart av prosjektet fant jeg en artikkel på forskning.no. Artikkelen er basert på en masteroppgave som omhandler ...
    • Førskolebarns multimodale praksiser forstått som tidlig literacy 

      Blay, Linn Bjørvig (Bachelor thesis, 2022)
      For å kunne undersøke det ovennevnte samspillet mellom tegningene og fortellingene har jeg kommet fram til følgende problemstilling: Hvordan kan barns multimodale praksiser forstås som tidlig literacy? Problemstillingen ...
    • Holdninger til bruk av digitale verktøy i barnehagen 

      Løberg, Martin Lia (Bachelor thesis, 2021)
      Norge er ett av de landene i verden som er mest digitalisert, og store andeler av Norges befolkning bruker internett. Bruken av digitale verktøy i barnehagen er nå også forankret i rammeplanen, noe som legger føringer om ...
    • Hvordan kan dramapedagogisk arbeid stimulere til lek blant barn med ulik kulturell bakgrunn 

      Dragset, Torild Anita (Bachelor thesis, 2020)
      Tidlig ble det klart for meg at jeg ville forske på og skrive om noe innenfor fagområdet kunst, kultur og kreativitet vi finner i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017). Der finner vi at: «I barnehagen ...
    • Hører du meg? 

      Wiik, Ingrid Martine (Master thesis, 2022)
      Spesialpedagoger spiller en sentral rolle i hvordan det kan legges til rette for at skoleelever med autismespekterforstyrrelser (ASF) skal få uttrykke seg gjennom alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i sin ...
    • Implementering av digitale verktøy i barnehagen 

      Engstad, Eivind Brækkan (Bachelor thesis, 2022)
      Norges barnehager gjennomgår en digitaliseringsprosess, barnehagene benytter seg i økende grad av digitale løsninger for å utvikle administrative og pedagogiske oppgaver (Bølgan, 2018, s. 20). I SINTEF Digitals rapport ...
    • Jenter med ASF – forsvunnet i mengden 

      Aartun, Ragnhild (Master thesis, 2022)
      Introduksjon: Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på kompetanse på høytfungerende jenter med autismespekterforstyrrelse (ASF), i barnehage og skole. Dette er et område som har fått lite oppmerksomhet i tidligere ...
    • Måltid som språklig arena hos de yngste barna i barnehagen 

      Hansen, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg skal se nærmere på samspill og språklig deltakelse i måltidsituasjoner med de yngste barna fordi ut fra egne erfaringer har jeg ofte opplevd at mange måltidsituasjoner har som mål å få i barna mat slik at de blir mette, ...
    • Motstand mot omorganiseringsprosesser 

      Aspen, Turid (Bachelor thesis, 2022)
      I sammenheng med endring er det veldig vanlig at endringen møter en form for motstand. Spesielt når det kommer til gjentatte endringer, hvor den kumulative effekten fører til økt stress og frustrasjon hos ansatte (Jacobsen ...
    • «Musicking» i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen 

      Lauvås, Ingvild Furnes (Master thesis, 2023)
      Temaet i denne studien er «’musicking’ i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen», med formål å kaste ljos over dei ulike mogelegheitene som ligg i å gjere musikk i møte med born med særskilde behov. Gjennom Small (1998) ...
    • Sukker i barnehagen 

      Jostad, Anna Tomtsveen (Bachelor thesis, 2020)
      I den nye rammeplanen for barnehagen: Innhold og oppgaver, heretter henvist som rammeplanen, står det at barna skal motiveres til å spise sunn mat (Kunnskapsdepartementet, 2017, kropp, bevegelse, mat og helse). Barnehagene ...
    • Voksenverdenens syn på medieinspirert lek 

      Johansen, Frida (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg har lenge visst at min bacheloroppgave kom til å handle om barns lek på en eller annen måte. Barns lek er kanskje det jeg selv er mest opptatt av både som student og ansatt i barnehagen. I likhet med mange andre ...