• Barnehagepersonalets musikalske praksis 

      Løkkevold, Kine (Bachelor thesis, 2023)
      Å forstå hvordan personalet i barnehagen tenker og handler har i løpet av mine 3 studieår hatt en voksende interesse. Jeg syns det alltid er spennende å undersøke hva som ligger bak det vi sier og gjør. På bakgrunn av at ...
    • Et inkluderende språkmiljø: hvordan legger personalet i barnehagen til rette for et inkluderende språkmiljø for de yngste flerspråklige barna 

      Waaland, Ellinor (Bachelor thesis, 2020)
      Nordmenn er nordlendinger, trøndere, sørlendinger – og folk fra alle de andre regionene. Nordmenn har også innvandret fra Afghanistan, Pakistan og Polen, Sverige, Somalia og Syria (Kongehuset, 2016). Med disse ordene fra ...
    • Finnes det vanskelige barn? 

      Stegavik, Oda-Kristine Aasbø (Bachelor thesis, 2023)
      Når jeg skulle utforme en problemstilling til bacheloroppgaven, var jeg lenge usikker på hvordan den kom til å bli til slutt. Jeg hadde først en problemstilling som var mer rettet mot selve temaet musikk og inkludering, ...
    • Musikkglede i samlingsstund 

      Nordseth, John Andreas Ottervik (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har gjennom både arbeid og praksis i barnehager observert barnehager som både tar i bruk og ikke tar i bruk samlingsstunder. Noe som gjorde meg nysgjerrig. Hvorfor burde vi barnehagelærere ta i bruk samlingsstund i ...
    • Språklæring i uterommet 

      Båtvik, Stine Strand (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen legger frem at personalet i barnehagen skal legge til rette for at alle barn involveres i samspill og samtaler (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.19), og sørge for å skape et variert språkmiljø der barna får ...
    • Å skape gode leseopplevelser for barn: en kvalitativ studie om hva barnehagelæreren vektlegger for å skape gode leseopplevelser for barn 

      Juul, Ingrid (Bachelor thesis, 2020)
      Jeg har hele livet vært glad i, og brukt mye tid på å lese. Noen av de tidligste barndomsminnene jeg har, dreier seg om stunder hvor jeg blir lest høyt for av nære omsorgspersoner. Gjennom mine tre år ved Dronning Mauds ...
    • Å snakke med barn om vanskelige tema 

      Sarnes, Malin Serine (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å belyse et tema jeg mener det ikke blir snakket nok om i norske barnehager. Det er et omfattende tema jeg føler burde få betydelig plass i barnehagens praksis. Jeg håper dette bachelorprosjektet ...