Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 959-978 av 1267
-
Planlagt og spontan språklæring
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan utnytte planlagte og spontane språklæringssituasjoner for barn som har norsk som andrespråk? -
Play, Learn, and Teach Outdoors—Network (PLaTO‑Net): terminology, taxonomy, and ontology
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: A recent dialogue in the feld of play, learn, and teach outdoors (referred to as “PLaTO” hereafter) demonstrated the need for developing harmonized and consensus-based terminology, taxonomy, and ontology for ... -
Play, Learn, and Teach Outdoors—Network (PLaTO‑Net): terminology, taxonomy, and ontology
(Peer reviewed; Journal article, 2022-06-15)Background: A recent dialogue in the feld of play, learn, and teach outdoors (referred to as “PLaTO” hereafter) demonstrated the need for developing harmonized and consensus-based terminology, taxonomy, and ontology for ... -
Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen handler om po/etisk pedagogisk ledelse og kvalitet i et posthumant perspektiv. Den handler om kroppslig kunnskap og viten. Ledelse mellom og omvendt. Sentralt står et ønske om å utvide vår forståelse av kritikk, ... -
Politiske vedtak – barns læringsmiljø
(Bacheloroppgaver ved DMMH (2014), Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan møter pedagogiske ledere Rammeplanens mål om barns læringsmiljø, når kommunens politikere fatter vedtak som bidrar til lavere bemanning? -
Positiv grensesetting på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan benytter de ansatte i barnehagen seg av positiv grensesetting for å oppnå en god pedagogisk atmosfære? -
Preschool children’s mathematical arguments in play‑based activities
(Peer reviewed; Journal article, 2021-09-09)The present study examines the structure and mathematical content of children’s mathematical arguments as part of communication in play-based activities. It shows how Nordin and Boistrup’s (The Journal of Mathematical ... -
The presentation and self-presentation of mosques in Norwegian mediascapes: construction of ‘the good ones’
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Mosques in Norway are subjected to high levels of suspicion and scrutiny and have frequently been the target of negatively charged media narratives. When examined, though, much of this reporting, even from respected outlets, ... -
Presentation: The SceSam Project – Interactivity in Children’s Theatre
(Journal article; Peer reviewed, 2016)SceSam is an artistic research project (2012-15) in which we have examined interactivity in performances for children (age 3-9) through theory and practice (Nagel and Hovik 2015). Organized as a team of researchers in a ... -
The Prevalence of Risky Play in Young Children’s Indoor and Outdoor Free Play
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Research on children’s risky play and young children’s risk taking is a relatively new research area that has drawn the attention of many researchers in the last decades. Nevertheless, to our knowledge, no earlier studies ... -
The Prevalence of Risky Play in Young Children’s Indoor and Outdoor Free Play
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Research on children’s risky play and young children’s risk taking is a relatively new research area that has drawn the attention of many researchers in the last decades. Nevertheless, to our knowledge, no earlier studies ... -
Processes of subjectification through students’ teamwork – openings for sound professional judgment
(Peer reviewed; Journal article, 2025)The study was carried out at an early childhood education and care (ECEC) teacher education campus, where the students are future ECEC teachers and leaders of teams. The purpose of the study was to investigate how ... -
Produkt/prosess og motivasjon i arbeid med estetiske fag i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva sier faglitteraturen om balansen mellom fokus på produkt og prosess i arbeid med estetiske fag med barn, og hvilke faktorer kan motivere barn til videre interesse for kunstfagene? -
Profesjonsetikk
(Bachelor thesis, 2021)RP 17 beskriver at barnehageeier skal ha det overordnede ansvaret for barnehagens drift, og har det juridiske ansvaret. Den påpeker at det pedagogiske personalet er en forutsetning for barnehagens kvalitet, og at pedagogisk ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalundervisningen i kulturskolen - et bidrag til refleksjon i musikkpedagogisk utdanning
(Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er profesjonsforståelser i Instrumentalundervisningen i kulturskolen. Profesjon omhandler yrkesutøvere som har særegen kunnskap innen for sitt område. Musikkpedagogen som profesjon kan man ha ... -
Profesjonspraksis i møte med barnehagebarns fysiske aktivitet
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Fra flere hold er det uttrykt bekymringer knyttet til samfunnsendringer som påvirker barns fysiske aktivitet negativt og kan føre til uhelse (se f.eks. Helsedirektoratet, 2019). Hvordan samfunnsendringer påvirker utøvelse ... -
Profilering i barnehagen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan arbeider en kommunal og en privat barnehage med profilering? -
Prosjektarbeid og barns selvfølelse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Prosjektarbeid med barn i barnehagen tar utgangspunkt i et læringssyn der pedagoger og barn er likeverdige (Kjær, 2016, s. 17). Pedagogene er nødt til å møte barna der de er, og prøve å forstå barnets verden. Det er tydelig ... -
Prosjektledelse i REKOM
(Master thesis, 2024)Oppgavens overordnede problemstilling er: «Hvordan konstruerer barnehagestyrere kompetansehevingsprosjekter i REKOM-ordningen, og hvordan kan deres prosjektpraksis utvikles gjennom innsikter fra prosjektledelsesteori?» -
Psychiatric Problems and Quality of Life in a Clinical Sample of Adolescents - The Role of Peer Relations
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Background: The quality of peer relations is linked to mental health in childhood and adolescence, but few studies have investigated its clinical relevance. In particular, the potential mediating role of peer functioning ...