• Aldershomogene barnegrupper 

      Hansen, Fredrik Kvinge (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan aldershomogen organisering påvirke det pedagogiske innholdet?
    • Alvorlig sykdom i barnehage og skole. Ivaretakelse av den pårørende barnegruppa 

      Brun, Eirin (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan man som barnehagelærer eller kontaktlærer arbeide med en barnegruppe dersom et av barna blir alvorlig syk, og blir borte fra gruppa over en lengre periode?
    • Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole? 

      Ramirez, Carla; Kalkman, Kris; Engan, Laila (Chapter, 2024)
      This chapter explores the way teaching methods and physical organization of classrooms in upper secondary schools in Norway result in Othering and marginalization of newly arrived non-Western students. Drawing on interviews ...
    • Andrespråklig utvikling gjennom det musikalske fellesskapet: Musikk som språkopplæring til minoritetsspråklige barn 

      Nervik, Marthe (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan musikk hjelpe minoritetsspråklige barn med å tilegne seg norsk?
    • Anerkjennelse i barnehagen 

      Løseth, Gjertrud (Bachelor thesis, 2023)
      I begynnelsen av prosessen fokuserte jeg på personalet som opplevde dette som utfordrende. Fokuset ga en foreløpig problemstilling, men etter veiledning endret jeg problemstilling, som ble retningsgivende for valg av metode. ...
    • Ankomst i barnehagen 

      Moe, Marte (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan jobber barnehagen med at alle barn skal bli sett, respeektert og få den hjelp og støtte de har behov for ved ankomstsituasjoner i barnehagen
    • Ansatte i barnehagens møte med barns realfaglige undring 

      Løvås, Edel (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg ønsket å vinkle det til hvordan ansatte i barnehagen kan møte barns undring fordi jeg også har en stor interesse for hvordan de ansatte i barnehagen påvirker barnas undring. Å oppfatte og legge til rette for barns ...
    • Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen 

      Semundseth, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Barns språklæring står sentralt i dagens norske barnehage. I denne hermeneutiske studien setter jeg søkelyset på hvordan fire ansatte oppfatter at de bidrar til femåringers språklæring i barnehagen innenfor rammene av ...
    • Ansattes forståelse av begrepet medvirkning 

      Rambøl, Ina Nicoline (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan forstås og praktiseres begrepet medvirkning av ansatte på småbarnsavdelinger?
    • De ansattes rolle for skigleden hos barn 

      Løvås, Tora Eid (Bachelor thesis, 2023)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan de ansatte i barnehagen kan legge til rette for å skape gode opplevelser for barna når de har ski på beina. Hvilke faktorer må det tas hensyn til og hva må man tenke over ...
    • Ansattes vurdering av barns trivsel i barnehagen 

      Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Rammeplan for barnehagen vektlegger at barnehagen skal bidra til barns trivsel, men det er uvisst hvordan ansatte i barnehagen vurderer ulike faktorers betydning for barns trivsel. Et spørreskjema ble sendt til 25 norske ...
    • Arbeid med følelser i barnehagen 

      Johannessen, Linnea Hoff (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan en personalgruppe bruke et «følelsebord» for å arbeide med barns følelser ?
    • Arbeid med kulturelt mangfold i barnehagen 

      Larsen, Sofie Aminda (Bachelor thesis, 2022)
      I rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett … (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 35). I religionstimene på DMMH, ...
    • Arbeid med kulturelt mangfold: diskriminerings- og rasismeforebyggende? 

      Vartdal, Victoria Løkkeberg (Bachelor thesis, 2021)
      Enhver bacheloroppgave sentrerer seg rundt en problemstilling som omhandler temaet man har valgt å ta for seg (Bergsland & Jæger, 2014, s. 58). Da jeg skulle velge problemstilling gikk jeg mye frem og tilbake for å komme ...
    • Arbeid med papir med de yngste barna i barnehagen 

      Henriksen, Vilde Finstad (Bachelor thesis, 2023)
      Etter å ha vært på småbarnsavdeling gjennom praksis og i jobb, har jeg blitt mer oppmerksom på hvilket syn vi har på de yngste barna, samt deres rolle i barnehagen. Når man tenker på arbeid med papir, eller andre kunstfaglige ...
    • Arbeidsmiljø i barnehagen 

      Ormbostad, Lisa Øfsti (Bachelor thesis, 2024)
      Gjennom denne bacheloroppgaven ønsket jeg å finne ut av hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø og hvordan et godt arbeidsmiljø kan utvikles. Det har vært en spennende prosess å skrive, samle inn og analysere data og å ...
    • Assessing children's psychosocial well-being: Norwegian early childhood education and care teachers’ challenges when completing a global screening tool 

      Franck, Karianne; Seland, Monica; Rimul, Johanne; Sivertsen, Anne Holla; Kernan, Margaret (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      In this article, the authors illustrate some of the challenges and dilemmas that Norwegian early childhood education and care teachers experienced when completing a global screening tool (UPSI-5: Universal Psychosocial ...
    • Assessment of psychometric properties and measurement invariance of the sensation seeking scale for children in a Norwegian sample 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen; Sando, Ole Johan; Kleppe, Rasmus; Lorås, Håvard Wuttudal; Storli, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Introduction: The aim of this study was to examine the psychometric properties of a Norwegian translation of the Sensation Seeking Scale for Children (SSSC), designed for children between 7 and 12 years of age. Methods: A ...
    • Assistenters perspektiv på kvalitetsutvikling og ledelse i barnehager: en fenomenologisk hermeneutisk studie 

      Nordås, Marit (Master thesis, 2023)
      Barnehagesektoren har gjennomgått store endringer og det er særlig kravet til kvalitetsutvikling som har vært vektlagt de senere år. Rammeplanen for barnehager stiller tydelige krav om at barnehager er lærende (Kunnskaps ...
    • Associations between Children’s Risky Play and ECEC Outdoor Play Spaces and Materials 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen; Sando, Ole Johan; Kleppe, Rasmus (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Children spend a large amount of time each day in early childhood education and care (ECEC) institutions, and the ECEC play environments are important for children’s play opportunities. This includes children’s opportunities ...