Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 89-108 av 1141
-
Barnehagens arbeid med temaet fra jord til bord: hvilke erfaringer har to styrere i barnehagen med arbeidet med tema "fra jord til bord", og er forskjell mellom by og land
(Bachelor thesis, 2020)Når det kom til utformingen av en problemstilling jobbet jeg ut fra ideen om at jeg ville forske på temaet «fra jord til bord». Jeg startet med å sette meg ned for å finne ut hvorfor jeg ønsket å jobbe med dette temaet. ... -
Barnehagens fysiske utemiljø og mulighetene for lek
(Bachelor thesis, 2022)I de siste årene har det blitt rettet større oppmerksomhet mot det fysiske miljøets betydning for barn i nordisk barnehageforskning (Moser & Martinsen, 2010). Å rette oppmerksomheten mot aktivitet i utemiljøet er noe Hagen ... -
Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen undersøker barnehagens garderober som semiotisk landskap. Materialet består av totalt 1101 fotografier av tekster i tretten barnehagegarderober og samtaler med de ulike avdelingenes pedagogiske ledere om ... -
Barnehagens innerom som læringsarena: en bacheloroppgave om personalets tanker om barnehagens innerom, og hvordan innerommet kan påvirke barns romforståelse
(Bachelor thesis, 2020)I oppstartsfasen av bachelorprosjektet ble jeg raskt klar over hvilket tema jeg ønsket å gå nærmere inn på, men problemstillingen krevde en del gjennomarbeiding. Jeg synes det var utfordrende å formulere en god problemstilling ... -
Barnehagens innhold og identitetsbekreftelse
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagens innhold bidra til identitetsbekreftelse for barn med flere kulturtilknytninger? -
Barnehagens møte med kunstfagene
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan belyser Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver og artikkelen ‘Kunstfagenes plass i barnehagen’ – barnehagen som lærende organisasjon i møte med kunstfagene? -
Barnehagens pedagogiske lederes oppfattelse av risikofylt lek
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvilken forståelse har pedagogiske ledere av risikofylt lek, og hvordan forholder de seg til risikofylt lek i barnehagen? -
Barnehagens rom som undrings- og lekearena
(Bachelor thesis, 2023)Det finnes utallige teorier om akkurat dette med rom og kreativitet, og i rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50) står det at barn skal ha tilgang til rom som støtter deres lekende og estetiske uttrykksformer, ... -
Barnehagepersonalets betydning i barns utelek
(Bachelor thesis, 2023)De siste årene har det generelt blitt mer fokus på fysisk aktivitet. Av egne erfaringer bruker også barnehager mye tid ute, både i barnehagens uteområde og nærmiljø. I Rammeplanen for barnehagen (2017) legges det vekt på ... -
Barnehagepersonalets musikalske praksis
(Bachelor thesis, 2023)Å forstå hvordan personalet i barnehagen tenker og handler har i løpet av mine 3 studieår hatt en voksende interesse. Jeg syns det alltid er spennende å undersøke hva som ligger bak det vi sier og gjør. På bakgrunn av at ... -
Barnehager i konkurranse
(Master thesis, 2022)Det har vært store endringer i barnehagesektoren de siste årene, med økte krav og forventninger til hva barnehagen skal inneholde. Dette gir et økt behov for utadrettet barnehageledelse, og krever at barnehagestyrerne må ... -
Barnehagestyreres opplevelser av forholdet til skolen i spørsmål om barns læring
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen retter søkelys på i hvilken grad styrere i kommunale og private barnehager opplever uenighet med skolen i spørsmål om barns læring i barnehagen og eventuelt hva slik uenighet kan handle om. Videre ser den på i ... -
Barnelitteratur og barnesamtaler om empati og mangfold
(Bachelor thesis, 2021)Den realistiske og folkekjære barnebokforfatteren Anne-Cath Vestly(1920-2020) skal en gang ha sagt,: «møter jeg et barn, møter jeg et menneske». Hun var med det en tidlig forkjemper for å løfte fram barns rett til likeverdig ... -
Barnelitteratur og barnesamtaler om kulturelt mangfold
(Bachelor thesis, 2022)Problemstillingen tar utgangspunkt i et eller flere tema og er ofte et spørsmål studenten ønsker å besvare gjennom bacheloroppgaven. Problemstillingen blir retningsgivende for valg av forskningsmetoder og teori (Bergsland ... -
Barneoppdragelse og disiplinering
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan disiplinering i ulike kulturer vurderes etisk og pedagogisk? Et casestudie sett fra tanzaniansk og norsk barnehage praksis -
Barneperspektivet på bevegelseslek i barnehagen. 5-åringens erfaringer med bevegelseslek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke erfaringer har 5-åringen med bevegelseslek i barnehagen? -
Barnesamtaler - et pilotprosjekt om å øke kompetansen i barnehage og høgskole
(FoU i praksis 2005;, Chapter, 2005) -
Barnesamtaler og forebyggende arbeid i barnehagen: "hvordan bidrar barnesamtaler til det forebyggende arbeidet av seksuelle overgrep mot barn?"
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg hvordan en barnehage bruker barnesamtaler som et forebyggende verktøy mot seksuelle overgrep. Jeg vil finne ut hva informanten mener er viktig når det gjelder a forebygge, samt ... -
Barnesamtaler om følelser og empati ved hjelp av barnelitteratur
(Bachelor thesis, 2022)Regjeringen skriver på sin nettside at mellom 8 og 12 prosent av alle barna i barnehagen opplever jevnlig utestenging av lek eller andre former for krenkelser (Regjeringen, 2021). Stortinget vedtok to nye bestemmelser i ... -
«Barnet er ikke vanskelig, det gjør så godt det kan». En studie om hvordan pedagogisk leder sammen med personalet kan arbeide på en småbarnsavdeling for at barn med utfordrende atferd skal få en bedre barnehagehverdag
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan pedagogiske ledere sammen med personalet på en småbarnsavdeling arbeide for at barn med utfordrende atferd skal få en bedre barnehagehverdag?