• På hvilken må te kån musikk bidrå til et godt psykososiålt miljø i bårnehågen? 

      Solem, Benedikte (Bachelor thesis, 2022)
      Musikk har vært med meg hele veien, helt siden jeg var liten. Jeg har selv sunget i kor, gått på dansing innenfor forskjellige sjangre og jeg har en far som driver med musikk. Så for meg har musikk vært en stor og viktig ...
    • På hvilken måte kan barn med autisme ha nytte av musikk i barnehagen? 

      Endal, Ole Fredrik (Bachelor thesis, 2023)
      Fra starten var jeg bevisst på at jeg ville velge en oppgave som omhandlet musikk på grunn av tidligere erfaringer. Ifølge rammeplanen for barnehagen skal de ansatte motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, ...
    • På hvilken måte opplever barn risiko i barnehagen 

      Nergård, Jørgen (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: På hvilken måte opplever barn risiko i barnehagen?
    • PÅ SPILL! Fra interaktiv til intra-aktiv dramaturgi i scenekunst med barn 

      Gjerstadberget, Guro Erika Trøseid (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven er en a/r/tografisk og intra-aktiv undersøkelse av performance og fysisk improvisasjon som kunstnerisk uttrykksform med barnehagebarn. Oppgaven er basert på PÅ SPILL!, mitt eget kunstneriske ...
    • På sporet av realfagsdidaktikk for de yngste barna i barnehagen 

      Årset, Toril (Bachelor thesis, 2023)
      Hvorfor bør barnehagen drive med realfag? Dette er aktiviteter som barna opplever som spennende, meningsfulle og som gir mye glede. Barn er nysgjerrige, og stiller spørsmål og undrer seg over verden som omgir dem. Når ...
    • På tur med ALLE barn i barnehagen? 

      Garnes, Helene Lund (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven skal se nærmere på tilrettelegging av turaktiviteter for at barn med definerte særskilte behov også skal oppleve inkludering. I Rammeplan for barnehagen (2017, s. 27), heretter henvist til som ...
    • Pedagogen og barns seksualitet 

      Thun, Therese Øverby (Bachelor thesis, 2021)
      Selv om Rammeplanen nevner grensesetting og det å bli kjent med egen kropp, blir ikke barns seksualitet, seksuell lek, seksuell identitet og utforskning nevnt. Selv om det er og alltid har vært veldig omdiskutert i samfunnet ...
    • Pedagogens forståelse og tilrettelegging av inkludering for barn med spesielle behov 

      Husby, Anne (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hva er pedagogens forståelse av inkludering når det gjelder barn med spesielle behov og hvordan tilrettelegges det for dette i barnehagen ?
    • Pedagogens kunnskap i møte med barn og seksualitet 

      Fenes, Jeanette Havnør (Bachelor thesis, 2022)
      I denne bacheloroppgaven har målet mitt vært å tilegne meg kunnskap om tematikken barn og seksualitet, samt å finne ut hvilken kunnskap pedagogene har i én barnehage om akkurat denne tematikken, og hvordan de arbeider med ...
    • Pedagogisk arbeid i utemiljø 

      Skjelstad, Ingrid Bruem (Bachelor thesis, 2020)
      Mange har nok opplevd at foreldremøtene er kjedelige og preges av store deler med enveis kommunikasjon fra ansatte i barnehagen. Det kan virke som foreldremøtene har blitt et slags informasjonsmøte, hvor foreldrenes rolle ...
    • Pedagogisk deltakelse i boltrelek og lekeslåssing i barnehagen 

      Sundt, Maria Róisín (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for boltrelek og lekeslåssing i innerommet i barnehagen?
    • Pedagogisk dokumentasjon og digital kompetanse i barnehagen 

      Hovden, Malèn Kolmannskog (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan personalets digitale kompetanse reflektere pedagogisk dokumentasjon i barnehagen?
    • Pedagogisk ledelse og arbeidsmiljø 

      Lillerud, Hanne (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogisk leder for å fremme det psykososiale arbeidsmiljøet på arbeidsplassen sin?
    • Pedagogiske identiteter i norsk barnehagepolitikk fra 1970–årene og fram til i dag 

      Nygård, Mette (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The purpose of this article is to illuminate various pedagogic identities in Norwegian White Papers directed to Early Childhood Education and Care institutions. In this article, I present a study of eight White Papers ...
    • Pedagogiske ledere sin rolle i naturen 

      Kirkbakk, Ole Martin Elgåen (Bachelor thesis, 2023)
      Barnehagen er forpliktet til å følge «Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver» (Kunnskapsdepartementet, 2017). I rammeplanen står det at barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser ...
    • Pedagogrollen i de uformelle hverdagssituasjonene : et innsyn i to pedagogiske ledere sitt språkarbeid med flerspråklige barn i de uformelle hverdagssituasjonene 

      Askjellerud, Silje (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: På hvilken måte kan pedagogen støtte flerspråklige barns språkutvikling i uformelle hverdagssituasjoner?
    • A performative paradigm for post-qualitative inquiry 

      Østern, Tone Pernille; Jusslin, Sofia; Knudsen, Kristian Nødtvedt; Maapalo, Pauliina; Bjørkøy, Ingrid (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      In this article, the authors explore and contribute to producing a performative research paradigm where post-qualitative as well as artistic research might dwell and breathe. Entering a thread of discussion that started ...
    • Personalets holdninger i møte med flerkulturelle barn og familier 

      Klypen, Kathrine Haukeberg (Bachelor thesis, 2021)
      Med bakgrunn i mine erfaringer, tanker og interesse rundt barnehagens møte med barn og familier med flerkulturell bakgrunn kom jeg frem til følgende problemstilling: Hvilken betydning har personalets holdninger i møtet ...
    • Personalets involvering i uteleken 

      Reitan, Monica (Bachelor thesis, 2023)
      De siste tre årene har jeg vært igjennom flere praksiser, der jeg har fått observert og erfart hvordan personalet kan være når de er med på barnas lek i uteområdet. Derfor ville jeg se nærmere på om personalet selv mener ...
    • Personalets kommunikasjon med de yngste barna 

      Mæhle, Janne (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hva er det som preger de ansattes kommunikasjon med de yngste barna i måltidssituasjon?