• Musikkens ringvirkninger 

      Mjønesaune, Ida Sofie Mjønesaune (Bachelor thesis, 2022)
      I Rammeplanen finner man et eget fagområde som omhandler kunst, kultur og kreativitet (Pedlex, 2018, s. 32-33). Etter min oppfatning er det store variasjoner i barnehagene og mellom personalet hvor mye tid og rom musikk/sang ...
    • Musikkens rolle i den psykiske helsen 

      Kimo, Malene Skei (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan musikken brukes som et virkemiddel i arbeidet med å fremme psykisk helse i barnehagen?
    • Musikkglede i barnehagen 

      Olderø, Jenny (Bachelor thesis, 2021)
      Inspirasjonen til å skrive en bachelor om musikkglede i barnehagen kom til meg under første nedstenging av samfunnet i forbindelse med koronaviruset. Jeg jobbet i flere barnehager ved siden av studiet, og i nevnte periode ...
    • Musikkglede i barnehagen 

      Bremseth, Thea (Bachelor thesis, 2022)
      Min inspirasjon til å skrive om musikkglede blant de yngste barna i barnehagen oppstod allerede i min første praksisperiode. Jeg var på en avdeling med ettåringer og jeg opplevde at de uttrykte entusiasme og glede hver ...
    • Musikkglede i samlingsstund 

      Nordseth, John Andreas Ottervik (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har gjennom både arbeid og praksis i barnehager observert barnehager som både tar i bruk og ikke tar i bruk samlingsstunder. Noe som gjorde meg nysgjerrig. Hvorfor burde vi barnehagelærere ta i bruk samlingsstund i ...
    • Musikkinstrument i barnehagen: Hvordan kan personalet inspirere til bruk av musikkinstrument i barnehagen? 

      Breivik, Hanne Line Landro (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan personalet inspirere til utforsking og bruk for musikkinstrumenter?
    • Musikkompetanse og ulike syn på musikk i barnehagen 

      Ringheim, Siri (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Korleis kan førskulelærarens musikkompetanse påverke personalet sine holdningar til musikk i barnehagen?
    • Musikkopplevelser for og med barn 

      Årland, Linda (Bachelor thesis, 2021)
      I rammeplanen under fagområdet «Kunst, kultur og kreativitet», står det skrevet at barnehagen skal «motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle ...
    • Musisering i barnehagen 

      Strømsnes, Matea Rødli (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan gi barn muligheten til å musisere i barnehagen?
    • Mye på spill - å skape ny virkelighet 

      Kristoffersen, Børge; Bjørkøy, Ingrid (Rapport;, Research report, 2017-04)
      Dette er en rapport fra et pedagogisk utviklingsarbeid gjort ved DMMH. Den presenterer et prosjekt som omhandler en konflikt i en studentgruppe og den framskriver et konflikthåndteringsforløp ut fra dramaturgiske og ...
    • Møte med barn i sorg og krise 

      Aglen, Kjersti (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan jobber personalet i to barnehager i Namsos kommune med barn som opplever sorg og krise?
    • Møte mellom barn og voksen: samspill i praksis 

      Ekeland, Yngvild (Bachelor thesis, 2020)
      Jeg har både sett og, som barn, selv opplevd det jeg mener kan beskrives som dårlig, eller i alle fall mindre god kvalitet i voksen-barn-samspill. Jeg har også sett og opplevd det som etter min mening er god kvalitet i ...
    • Møtet mellom pedagogen og skuespilleren i barnehagen 

      Anderson, Jenny Østraat (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan jeg som pedagogisk leder nyttiggjøre kompetansen til en skuespiller i barnehagen?
    • Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering 

      Madsen, Siri Sollied; Kleiven, Hanne Merete Hestvik; Mørreaunet, Sissel; Antonsen, Yngve; Steinsvik, Betty (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I studien undersøker vi hvordan grensekryssingen mellom arbeidet og styrerutdanningen bidrar til kvalifisering, sosialisering og subjektivering i rollen som leder i barnehager. Det teoretiske rammeverket er Biestas (2014) ...
    • Natur- og friluftsbarnehagers arbeid med musikk: Hvilke muligheter og utfordringer ser de pedagogiske lederne i barnehagen når det kommer til å jobbe med musikk ute på tur ? 

      Grimstad, Runar (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvilke muligheter og utfordringer ser de pedagogiske lederne i barnehagen når det kommer til å jobbe med musikk ute på tur ?
    • Natur- og friluftslivsstudenters syn på natur: hva mener Natur- og friluftslivsstudenter ved DMMH er viktig for pedagogisk arbeid i natur 

      Sandvik, Nicklas Todal (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstillingen er som følger; «Hva opplever Natur og friluftslivstudenter ved DMMH som viktig for pedagogisk arbeid med barn i naturen?». Den har som hensikt å belyse de tanker som disse studentene har om naturen, og ...
    • Naturen som arena for barns læring: Hvordan erfarer barnehagelærer naturen som en arena for barns læring? 

      Andreassen, Asbjørn Ravn (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan erfarer barnehagelærere naturen som en arena for barns læring?
    • Naturglede i barnehagen 

      Vansvik, Julie Margrethe (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven er formålet å løfte opp temaet naturglede i barnehagen, hvor jeg skal undersøke hvilke erfaringer pedagogiske ledere har med å tilrettelegge for at barn kan oppleve naturglede i barnehagen. Naturglede ...
    • Når et barns omsorgssituasjon vekker bekymring 

      Sandnes, Amalie Kverneng (Bachelor thesis, 2022)
      Ifølge statistisk sentralbyrå, hadde 93,4% av barn i alderen 1-5 år plass i barnehagen i 2021 (SSB, 2022). Som ansatt i barnehage, møter man et mangfold av både barn og voksne. Dessverre er det slik at noen barn ikke har ...
    • Når omgivelsene blir til lek 

      Indergård, Nina Mjønes (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan tar barna i bruk det fysiske miljøet til sin rollelek om vinteren ?